Digital valgkamp kan påvirke hvordan vi stemmer

Stortingsvalget 2021 er rett rundt hjørnet, og de politiske partiene gjør alt i sin makt for å hanke inn stemmer. Å vise reklamer på TV som fremmer politisk budskap er derimot forbudt, men på nett finnes det ingen grenser for dette. Det betyr at politiske partier kan benytte seg av sosiale medier for å drive valgkamp. Men hvilke konsekvenser kan digital valgkamp ha?

Les mer
“Arkitekturopprøret Norge” gjør opprør mot den moderne byggestilen

Instagram-kontoen “Arkitekturopprøret Norge” har blåst nytt liv og engasjement inn i debatten om bygninger og arkitektur rundt oss, ved å gjøre opprør mot byggestilen i Norge, særlig i Oslo. En av initiativtakerne bak kontoen mener det er stor mangel på demokrati når bygg skal reises. Kontoen får stadig flere støttespillere, men politikere er splittet i debatten.

Les mer
Piers Morgan forlater "Good Morning Britain"

Det britiske kongehuset har vært i hardt vær etter uttalelsene hertuginne Meghan Markle kom med i intervjuet hun hadde med Oprah. Den britiske tv-personligheten Piers Morgan var en av de som var kritisk til hertuginnens påstander. Han har nå valgt å forlate “Good Morning Britain” etter at hans kritikk av hertuginnen fikk massivt tilbakeslag.

Les mer
Australia krever betaling for videredeling av nyheter – global dominoeffekt på trappene?

Da australske myndigheter påla Facebook å betale for nyheter de videredistribuerer, reagerte selskapet med å sperre muligheten til å dele nyheter i Australia. Årsaken er påstander om at Facebook uberettiget tjener penger på andres nyhetssaker. Nå snur Facebook, men konflikten har vakt stor interesse verden rundt.

Les mer
Trump føler han mister ytringsfriheten

Som følge av opptøyene i Washington D. C har president Donald Trump blitt utestengt fra de største sosiale plattformene. Presidenten er misfornøyd, men Silicon Valley er enstemmig; presidenten utgjør en større trussel mot demokratiet enn det å fjerne hans ytringsfrihet vil.

Les mer
Facebook i kampen mot hat

Facebook har utført en intern studie med mål om å kartlegge hatmeldingene på deres plattformer. Til tross for en velutviklet kunstig intelligens, har de på bakgrunn av en egen definisjon på “hat” utført studien med hjelp av representanter, fordi den kunstige intelligensen ikke har nok kulturell forståelse.

Les mer