Forbruk, transaksjoner, kjøp, handel, salg – den kapitalistiske styreformen trenger gjennom samfunnets alle lag, og medieverden er intent unntak. Så, hva vil skje med vår medierte verden? Vil konsum av produkter trumfe de sosiale mekanismene og interaksjonene sosiale medier ble skapt for, eller vil konsumering skape nye, positive sider ved medieverden?
Les merDe siste årene har mye endret seg. Samfunn har tidvis vært nedstengt, sosiale interaksjoner har i all hovedsak blitt digitalisert og mange har nok kjent på ensomhet. Hvordan har dette vært for to unge gamingentusiaster?
Les merI dag svermer de fleste smarttelefoner av sosiale medier og kommunikasjons-apper. Alt fra Instagram til snapchat til BeReal og tilbake. Vi konsumerer media før vi i det hele tatt har låst opp mobilen. Men hva skjer dersom vi kutter ut disse appene? Hvor lett er det egentlig å endre medievanene våre? Disse appene som er ment å gagne deg sosialt, gjør de oss egentlig mer ensomme?
Les merSom Apple-brukar treng ein ikkje lenger å hugse bankkortet når ein går ut døra. Apple Pay har gjort det lettare å konsumere både i butikk og i medieverda. Denne tenesta er berre ei brikke i eit stort Apple-puslespel.
Les merDa koronapandemien traff Norge og resten av verden som lyn fra klar himmel, for to år siden, startet Medietilsynet en omfattende måling og registrering av nordmenns medievaner. Da rapporten ble lagt frem i fjor, kunne man se hvilken betydning ulike medier hadde for livene våre da pandemien slo til.
Les merDet er ingen tvil om at koronapandemien har endret flere av vanene våre. Det er heller ikke et overraskende tall fra SSB om at 9/10 nordmenn handlet på nett under koronapandemien. Til tross for lettelsene høsten 2021 steg fortsatt netthandelen og ble høyere enn noen sinne. Spesielt handling av klær på nett er blitt en økende trend i pandemien, og mange av disse plaggene returneres. Hva har denne trenden å si for miljøet? Og er netthandel blitt en integrert del av hverdagen vår?
Les mer