Rockstar Games Launcher og San Andreas 15 år senere
Artikkel – Anders W. Letnes
Rockstar Games har sluppet egen «launcher» med gratis GTA: San Andreas. Hvordan er spillet 15 år senere? Og hva er poenget med launcheren?
Det største innen gaming de siste dagene er utvilsomt Apple Arcade. Mange av spillene ser lovende ut, men tjenesten er ikke tilgjengelig for alle enda. Vi som er både Mac- og Android-brukere må enten vente til Catalina kommer i Oktober, eller bytte til iPhone. I mellomtiden kan man teste Rockstar Games´ nye «launcher».
Rockstar, det legendariske studioet bak Grand Theft Auto og Red Dead Redemption, slapp forrige uke en såkalt launcher – et program du kan starte spillene dine fra. Den fungerer både som nettbutikk og bibliotek. Altså minner den litt om Steam, bare at den kun inneholder Rockstar-spill. Noe som er en rimelig stor forskjell.
Trenger man virkelig en egen launcher til sine Rockstar-spill? Gjør det opplevelsen noe enklere for spilleren? Og hva får Rockstar ut av dette? Ingen av disse spørsmålene har noen umiddelbare svar. Nøyaktig hvorfor Rockstar har gjort dette er altså ikke åpenbart.
Samtidig gir de vekk GTA: San Andreas, ansett som et av de beste i serien, gratis til alle som laster ned launcheren. Så mens vi klør oss undrende i hodet kan vi like gjerne prøve klassikeren? Hvordan holder det 15 år gamle spillet seg?
Velkommen tilbake til Los Santos
Launcheren laster seg raskt ned, og San Andreas er lett å finne når man kommer inn. Hvis man har en Rockstar Social Club-konto er det bare å signe inn, og hvis ikke går det kjapt å lage en. Spillet er på latterlige 5 GB, så for ethvert anstendig nett vil spillet være klart på noen minutter.
Hvis du har spilt GTA V har du allerede tilbrakt timevis i Los Santos. Som enten Michael, Trevor eller Franklin har du kjørt gjennom Rockstar-versjoner av Compton, Hollywood og Venice Beach, ranet banker, stjålet biler, drept hipstere og tjent fiktive penger på fiktiv aksjehandel. Du er godt kjent med byen.
For de som hadde spilt San Andreas før GTA V var nok overgangen enorm. Los Santos fikk et realt ansiktsløft, og kartet vokste flerfoldige mål. Undertegnede begynte først GTA-karrieren i Liberty City i GTA IV. Dermed er overgangen til San Andreas også enorm, men på motsatt side av skalaen. Det er veldig tydelig at spillet kom ut i 2004, for å si det sånn.
Godt stemmeskuespill, klumsete kontroller
Det første som slår meg er allikevel ikke hvor utdatert grafikken er. Mens CJ Johnson kjører gjennom Los Santos i en firkantet bil, forbi palmer i store piksler og gater med et par fotgjengere, så slår det meg hvor godt stemmeskuespillet er fra start. Samuel L. Jackson, for søren! Stemmene gjør spillet mer levende, og uttrykker følelser på en helt annen måte enn grafikken kunne i 2004.
Kontrollene trengte litt tilvenning. I første mission må man rømme fra en drive by shooting på en sykkel – en mildt sagt frustrerende øvelse. Et pro tip er å følge så tett etter de andre du kan, for én feil sving kan lett koste deg enten livet (i spillet) eller flere minutter av det (på ekte). Jeg endte med å sykle ned en trapp et sted man kun kommer seg opp igjen ved å sykle opp en annen trapp. Selvsagt har man ikke nok stamina til å sykle opp denne trappen så tidlig i spillet, så da ble jeg værende der nede.
Egentlig føles mye litt klumsete i starten. Man får en spraykanne man kan tagge med, og gjør dette med skyteknappen, men kan kun gjøre det om man står noen skritt unna veggen. Biler er fortsatt en fryd, riktignok. Og musikken som spilles over bilradioen! Atmosfæren spillet skaper gjennom gangsta rap på radioen, godt stemmeskuespill og en typisk GTA-historie er godt håndverk.
Om spillet er verdt tiden din 15 år etterpå kommer an på øyet som ser. Hvis du digget spillet i 2004, har en fungerende PC og trenger noe nostalgisk, er det midt i blinken. Hvis du er en Rockstar-fan, har spilt ferdig Red Dead 2 og GTA V og trenger mer, ta en titt og se hva du synes. Har du aldri spilt GTA før er San Andreas neppe stedet å starte.
Tilbake til launcheren: Hva er poenget?
Valve, som står bak både Half-Life-spillene og Steam-nettbutikken, har revolusjonert videospill på flere måter. Etter Steam har spill blitt mer tilgjengelige, billigere og kanskje mer variert. Flere har prøvd å kopiere Steam-suksessen, med ulike grader av hell.
GOG.com, eid av CD Projekt, har gjort det godt. Dette har sikret inntekter for datterselskapet til CD Projekt, som heter CD Projekt Red, også kjent som utvikleren av The Witcher-serien. Epic Games, som står bak Fortnite, har i det siste gjort suksess med sin Epic Store. Dette er nok mye hjulpet av at de tilbyr et gratis spill i uka til sine brukere.
Ellers har EA laget Origin, en tjeneste som kan minne om Steam, men for EA-spill. Det er kanskje her Rockstar har funnet mest inspirasjon. Forskjellen er at EA, som et av de største videospill-selskapene i verden, har mange flere titler å tilby.
Per nå er kun 8 spill støttet av Rockstar Games Launcher. Joda, Rockstar har gitt ut noen spill, men selv om alle var støttet ville det ikke blitt veldig mange. Det er serier som GTA, Read Dead, Max Payne og Midnight Club. Enkeltstående spill som Bully og L.A. Noire. Er det nok til å forsvare en egen launcher?
Det eneste jeg klarer å se for meg at er poenget her, er at Rockstar enten får mer informasjon om spillerne sine gjennom en egen launcher, eller at selskapet knytter sterkere bånd til spillerne sine gjennom tilbud og gratisspill. Og med mindre Rockstar kommer med mange gode tilbud blir nok ikke launcheren annet enn et irritasjonsmoment for de fleste.