Death Stranding – kan Hideo Kojima gjøre det igjen?
Artikkel – André Trannum
Death Stranding har lenge vært en gåte for veldig mange. Trailerne har egentlig ikke gitt oss noen særlige svar om hva det handler om – før nå. Det gjenstår bare å se om Hideo Kojima klarer å gjenskape magien som han har gjort så ofte før.
Arven etter Hideo Kojima
Death Stranding har lenge vært en gåte for veldig mange. Spillet som slippes på Playstation 4 nå den 8. november, er laget av selveste Hideo Kojima. Kojima har en lang fartstid i spillbransjen og er skaperen av den legendariske Metal Gear-serien som ble utgitt under Konami.
Metal Gear kom ut for første gang i 1987 til dataen MSX2, og var ett plattformspill. Old-school med andre ord. Du spiller som den hardbarkede spesialsoldaten Solid Snake. To spill senere og 11 år etterpå kom Metal Gear Solid til Playstation 1. Det var da serien virkelig skjøt fart.
Metal Gear Solid var forut for sin tid med grafikk, gameplay, filmscener og de episke bossene. Hvem husker vel ikke Psycho Mantis, der du måtte skifte fra kontrollerport 1 til kontrollerport 2 for å komme deg løs fra Mantis sitt psykiske grep, for i det hele tatt å klare å ta ham?
Og for ikke å snakke om pappeskene du gjemte deg i, som plutselig dukket opp uten at fiendtlige soldater skjønte hvordan den kom dit eller hvorfor den flyttet på seg. «Hmmm, den skal vel bare være der den da!» Nostalgihjertet mitt gliser bare av å tenke på det.
Det siste spillet som Kojima lagde for Konami, Metal Gear V: The Phantom Pain, kom ut i 2015. En eldre Snake følger oss fortsatt, men er blitt grå i håret og har byttet ut noen av krigsskadene sine med robotdeler, deriblant det ene øyet sitt.
Når dette var under utvikling så ville Kojima ut av Konami, og kranglet med dem. Mange var redde for at Metal Gear V ikke skulle ha Kojimas sær(e)egne trekk over seg på grunn av denne konflikten. Men det gikk heldigvis bra. Det var nok av weirde karakterer, og gameplayet var som alltid i kjent Kojima-stil: sniking og eliminering av fienden så stille som mulig, uten å alarmere resten av fiendene.
Og der endte den kjente serien for undertegnedes del.
Det ble riktignok utgitt et Metal Gear Survive, i 2018. Men dette var i regi av ett Konami uten Kojima og hadde ikke Kojimas preg over seg, og kom ikke i nærheten av de tidligere spillene.
Death Stranding
Men tilbake til 2019 og til Kojimas kommende lansering, nemlig Death Stranding. Spillet ble annonsert på spillmessen E3 i 2016. Siden den gang har trailerne av spillet vært omgitt av mystikk, og de har egentlig ikke gitt oss noen særlige svar om hva det handler om – før nå.
Det vi har sett og hørt er at det er satt til et dystopisk Amerika en gang i fremtiden. Amerika har blitt rammet av et såkalt «death stranding», en hendelse som har gjort at det kommer skapninger og vesener, som ikke hører til på jorden. Og dette har utslettet store deler av menneskeheten.
Du spiller som Sam Porter Bridges, som spilles av ingen ringere enn Norman Reedus. Tøffingen med armbrøst fra serien «The Walking Dead». Sam er en slags fremtidens postmann. Men dette er noe helt annet enn å være postmann i vår tid.
Det er ingen privilegier som inngår i jobben, ingen postbil. Det er fiender som prøver å ta pakkene du frakter, og det er et relativt beinhardt yrke. Og denne jobben gjør han for det meste til fots! Vi håper for hans skyld at han har investert i noen gode tursko og gnagsårplaster.
Det skal sies at man får tilgang til noen kjøretøy og transportmidler underveis i spillet, og du skal få tilgang til et exo-skeleton, som gjør det lettere å bære ting. Sam skal være ganske så smidig og lett til beins i tillegg, så dette er en stor fordel.
Veien blir til mens du går den, sies det, men på Sams vei så oppstår det hele tiden problemer som gjør spillet en god del mer spennende enn det det høres ut som. De menneskene du møter trenger ofte hjelp fra deg for at de skal bli en del av det nettverket du prøver å opprette, og dette kan få deg opp i situasjoner som krever god gammeldags «vold løser alle problemer»-holdning. Men hvis du velger en mer pasifistisk tilnærming, så kan du også prøve å snike deg rundt. Blir du oppdaget er det bare å ta beina fatt, og løpe så raskt du bare klarer.
Vesenene du møter kan være ganske så skumle, ifølge de som har testet spillet. Det er også fiendtlige mennesker som prøver å stjele pakkene dine. Men du får heldigvis tilgang til flere forskjellige våpen i løpet av din tid i Nord-Amerika, som gjør jobben lettere for Sam. Hva hadde vel Amerika vært uten våpen, anyways?
Vi har også sett filmsnutter og gameplay av at Sam går gjennom flotte omgivelser. Naturen er levende og vakker, landskapet er storslått og detaljert. Det skal visstnok være ett ganske så ålreit soundtrack også. For ikke å snakke om det stjernespekkede Hollywood-galleriet. Jeg har allerede nevnt Norman Reedus, men det er flere enn han som er med i spillet. Man møter på Mads Mikkelsen, David Hayter – som har stemmen til Snake i Metal Gear-serien – for å nevne noen. Og med Hollywood inne i bildet så er det også duket for en god del filmscener, men de skal heldigvis være av en kvalitet som reflekterer skuespillerne i dem.
Da gjenstår det bare å se om Hideo Kojima klarer å gjenskape magien som han har gjort så ofte før. Det er bare å krysse fingrene for at vi får enda en enestående spillopplevelse av denne mannen som mange anser som legendarisk. Jeg vet i hvert fall hva jeg skal gjøre den 8. november.