Et kappløp mot hat
Artikkel - Steffen Tomt
Nettbaserte hatefulle ytringer, voldsomme kommentarer og trusler har blitt en normalisert del av verdens sosiale plattformer i 2019 - men kampen mot hatefull ytringer har aldri vært viktigere enn nå, og verdens IT-selskaper gjør en stadig bedre jobb.
Det var ikke før i Mai 2016 at verdens største IT-selskaper skulle bli tvunget til å ta grep om den farlige situasjonen med nettbasert hatefulle ytringer. I et makt-grep tvang den Europeiske Kommisjonen frem en ny adferdskodeks i samarbeid med noen av de største IT og teknologi-selskapene i verden; Facebook, Twitter, Google, og Microsoft avslørte sammen med EU-kommisjonen en ny satsning i kampen mot nettbasert hat.
Den nye adferskodeksen kom som et tvunget resultat av EU-kommisjonens kritikk mot de fire selskapene - EU-kommisjonen var bekymret over hvor lite tiltak de amerikansk baserte selskapene satt i verks for å bekjempe hatefulle ytringer. Dette førte til en ny satsning selskapene hadde arbeidet frem i samarbeid med EU-kommisjonen, hvor bekjemping av ulovlige hatefulle ytringer ville være hovedfokuset.
Knappe seks måneder inn i den nye satsningen meldte EU-kommisjonen om for dårlige resultater fra selskapene, og truet med å ilegge selskapene strengere regler for å kunne fortsette med drift i europeiske land. Et av punktene i den nye adferdskodeksen handlet om hvordan selskapene skulle besvare majoriteten av varslinger om hatefulle ytringer innen 24 timer, hvor de bare klarte å besvare rundt 40% av varslingene.
Nå i 2019, litt under tre å etter den nye satsningene, har selskapene endelig kommet seg nærme målet. CNBC meldte i starten av Februar om hvordan selskapene nå har økt fra å besvare 40% av varslingene om hatefulle ytringer til nærmere 89% av alle varslinger innen 24 timer. Samtidig med økningen i responstid fra selskapene har også den totale mengden med hatefulle ytringer som har blitt fjernet økte fra knappe 28% i 2016 til hele 72% i 2018, en kraftig og markant økning. CNBC viser også til EU-kommisjonens definisjon av hatefulle ytringer som følgende;
"Offentlig oppfordring til vold eller hat rettet mot grupper eller enkeltpersoner på grunnlag av visse egenskaper, inkludert rase, farge, religion, avstamning og nasjonal eller etnisk opprinnelse."
Samtidig som denne økningen i bekjempingen av hatefulle ytringer på sosiale plattformer og nettbaserte tjenester blir stadig bedre og resultatene øker, kan Vera Jurova, den tsjekkiske EU-kommisæren med ansvar for justis-, forbruker og likestillingsspørsmål, avsløre at verdens store IT- og teknologiselskaper ikke er ute av faresonen ennå;
- Let me be very clear, the good results of this monitoring exercise don't mean the companies are off the hook. We will continue to monitor this very closely, and we can always consider additional measures if efforts slow down, forklarer Jurova til CNBC.
I en verden hvor polariserte holdninger, hatefulle ytringer og ekkokammere er en stadig større del av hverdagen, er det betryggende å se at verdenssamfunnets største IT- og teknologiselskaper tar grep i kampen mot ekstremistiske og farlige holdninger. Sammen med den kontinuerlige oppfølgningen og satsningen fra EU-Kommisjonen og de nye personvernloven som EU utviklet i 2018 økes kampen mot hatefulle ytringer og farlige holdninger. Samtidig er det viktig å innse at kampen på langt nær er over.