Strømmetjenester- et fristed fra reklame
Artikkel - Scott Sjøstrøm
1 av 3 nordmenn mener at reklame er irriterende, plagsomt og forstyrrende. Det er med andre ord ikke alle som setter pris på de korte avbrekkene en jevnlig får gjennom programmene på lineær-TV. Et stadig økende antall nordmenn velger som følge av dette å slippe unna «maset», ved å betale for reklamefrie strømmetjenester.
Forskning.no kunne i 2014 melde at den gjennomsnittlige nordmann synes at reklame i større grad er mer irriterende nå, enn før. Undersøkelsen viser at det er selve «TV-reklamene» som irriterer oss mest, hvorav 38 % av forskningens deltakere oppgir at de liker denne typen markedsføring «svært dårlig».
I en tid der det har blitt særdeles populært å «bingewatche» ulike serier og programmer, passer det derfor svært dårlig med avbrytelsen reklamene medfører, for svært mange. I aldersgruppen 18 til 29 år mente hele 6 av 10 at de «synes reklame generelt er irriterende og forstyrrende».
Lineær-TVs fall
Det er ikke en hemmelighet at det tradisjonelle mediet lineær-TV med tiden har for mange blitt et mindre foretrukket alternativ. Særlig er det, også her, aldersgruppen 18 til 29 år som forlater TV-seing til fordel for andre alternativer.
Mellom første kvartal fra 2010 og 2018 har det vært en jevn, samt dramatisk nedgang. Den gjennomsnittlig daglige tv-tittingen har dalt fra drøyt 220 minutter, til en snau time for den nevnte aldersgruppen. Det er stor grunn til å tro at denne tendensen bare vil fortsette i samme retning.
Strømmetjenester øker i popularitet
Samtidig som vi ser at den tradisjonelle TV-seingen bare synker i popularitet, er det andre medier som med tiden blir mer og mer foretrukket. «Strømmetjenester» er ett av disse mediene som stadig blir mer populært. På lista over de tjenestene som er tilgjengelig i de tusen hjem har vi blant andre «Netflix», «HBO Nordic» og TV 2 Sumo». Fellesnevneren for disse er at det koster en månedlig sum å abonnere på.
Abc nyheter meldte i desember i fjor at det er særlig er gruppen som abonnerer på tre eller flere strømmetjenester som øker i omfang. I dag utgjør denne gruppen drøyt 280 000 norske husholdninger, og tallet bare fortsetter å øke. Amerikanske «Netflix» er for øvrig den mest populære strømmetjenesten i Norge i dag.
Mindre eller ingen reklame
På strømmetjenester som HBO Nordic (99 kr i mnd), Netflix (89 kr i mnd) og Amazon Prime (6 Euro i mnd) slipper man annonser og reklamepauser. Dette passer utmerket for de som ønsker å fråtse i gjennom serier på kortest mulig tid.
En slipper også reklamepauser på andre tjenester, som TV 2 Sumo (fra 99 kr mnd), om en ønsker å se på en film eller serie som ligger i deres bibliotek. Unntaket er om du ønsker å se på direkte-TV gjennom tjenesten.
Det er vanskelig å vite i hvilken grad strømmetjenester økning i popularitet (og lineær-TVs fall) skyldes folks ønske om mindre reklame. Resultatet er likevel at du slipper å bli forstyrret av annonsører midt i serietittingen, om du benytter deg av førstnevnte.