Reklame på bloggen
Artikkel - Jenny Førland
Siden bloggernes fødsel har de reklamert, mottatt spons og solgt ting gjennom bloggen sin. De siste årene har fokuset blitt enormt på hva som er greit og hva som ikke er greit å reklamere for.
Den tidligere bloggeren, Voe, var kanskje den som satte reklame på bloggen på kartet. Hun ble og tidlig et ansikt utad for University som solgte datidens mest populære plagg, nemlig OnePiecen. Voe, eller Emilie Nereng som hun egentlig heter, brukte bloggen sin som en portal for å reklamere for OnePiece. Gjennom Voe solgte de enorme mengder og gjorde plagget til den tidens mest populære plagg.
Og gudene vet hvorfor...
Men denne type reklame er ufarlig, det er ingen som blir skadd av å kjøpe en (litt vel dyr) voksenbody. Selskapene så verdien i å bruke bloggerne som mellomledd i promoteringen av et produkt. Og det ble fort vanlig for bloggerne å reklamere for kirurgiske inngrep og injeksjoner. Noe som i seg selv ikke gagner noen – kanskje utenom selskapene som tjener penger på folks usikkerhet.
Bloggere har i lang tid vært i strid med samfunnet om nettopp dette, hva er greit å reklamere for på bloggen sin. Mange har tatt til vett og forstår at de ikke kan prakke sin personlige usikkerhet over på leserne sine.
Mange bloggere ser derfor muligheten i å promotere dyre produkter – som klokker og sminke og lignende. Det har på grunn av denne veksten blitt laget strenge regler for hvordan man skal promotere. Det er nemlig et krav om at man tydelig merker blogginnlegget eller Instagram-posten med «Reklame». På den måten skal ingen bli lurt til å kjøpe et produkt av en blogger.
Men er det slik at dersom en pen kjendis synes en klokke er bra (fordi de får betalt for å si det), så skal jeg og kjøpe den? Det er nå en gang slik promotering fungerer, og man blir naturligvis påvirket av de man ser opp til. Om merkingen av reklame-poster vil endre noe av dette er usikkert å si. Vil «reklame» gjøre folk mer oppmerksom på at det de nå leser er reklame, og derfor velge bort produktet? Eller kanskje det er mer tilgivelig å reklamere, når det er tydelig?
Det er i hvert fall ikke rettferdig å klandre bloggere for at de reklamerer for produkter. For dem fungerer dette som en jobb, på lik linje som advokater og leger. Riktignok er det viktig at bloggerne ser ansvaret de har og velger å reklamere gode formål – ikke unødvendige injeksjoner og inngrep.