Memes som reklame

Artikkel - Jenny Førland

FOTO: Jenny Førland / PRESSET.no

FOTO: Jenny Førland / PRESSET.no

Etter den nye opphavsrettloven ble presentert 26. mars, har det blitt ulovlig å publisere såkalte memes. Dette setter en stopper for en stor del av den Internett-kulturen vi kjenner i dag.

En meme blir i dagligtalen brukt som et ord for å betegne videoer, bilder eller uttrykk som sprer seg raskt på nettet. Det kommer fra ordet «mem» som kan være en vits, en oppfatning, et slagord, en måte å utføre arbeid på, en mote eller alt annet som kan kategoriseres som en «ide» (SNL.no). Slår man sammen disse to betydningene, får man det fenomenet jeg snakker om; en vits som sprer seg på Internett i form av bilder eller videoer. Ofte blir det fortalt en vits gjennom bilder og videoer fra en film eller serie – og det er på dette punktet loven slår til.

Det er nemlig ikke memen i seg selv som er ulovlig, men å bruke bilder fra en serie eller en film uten tillatelse av opphavsmannen. Enkelt og greit går loven ut på at man ikke har lov til å bruke et bilde, video eller lydopptak uten tillatelse – på denne måten vil opphavsmannen alltid ha retten for sitt kunstverk.

En type meme som er ekstremt stor, som ikke lenger vil være tillatt å publisere, er Svampebob-memes. Dette er vitser som gjerne spiller på voksenlivet, men som trekker inn bilder fra Svampebob-episoder for å forsterke budskapet. 

Det finnes utallige kontoer på forskjellige sosiale medier som kun publiserer memes, enten de er egenprodusert eller om de er hentet fra et annet sted. Denne formen for Internett-kultur har tidligere falt gjennom et smutthull, men nå blir det tatt grep. På en annen side er det kanskje ikke så dumt å kunne publisere memes. Noen ganger kan en meme gå viralt og bli mer kjent enn selve serien eller filmen bildet er hentet fra. Det vil på den måten fungere som god reklame for det stedet bildet eller videoen er hentet ifra.

FOTO: Jenny Førland / PRESSET.no

FOTO: Jenny Førland / PRESSET.no

Forbundsleder i Norsk Filmforbund, Sverre Pedersen, kommenterte på tema da PRESSET. møtte med ham tidligere i vår. 

- Hva tror du vil skje med meme-kulturen nå?

Det er klart at svært få produksjonsselskap synes meme-kulturen er et problem. Det har til nå vært god reklame for selskapene, og det vil nok fortsette å bli det. Nå som loven setter en stopper for å dele bilder og videoer uten tillatelse, kan det hende man begynner å betale folk for å produsere memes.

Så hvem vet, kanskje du en dag kan jobbe som meme-generator?