Nytt reglement skaper annonsetrøbbel for Youtubere
Artikkel - Scott Sjøstrøm
Youtube har i senere tid endret kravene for hva som er «godkjent» å laste opp på den enormt populære tjenesten, sett at en har økonomiske motiver. Dette har skapt store problemer for en rekke Youtubere, som risikerer å miste inntekter grunnet annonsenekt.
Det er ingen hemmelighet at det har blitt særs lukrativt å gjøre det stort på Youtube. Siden tjenesten ble lansert i 2005 har det i det siste tiåret utviklet seg til å bli stor business for såkalte influencere, bloggere og andre mennesker som har betydelige mengder visninger på sine videoer.
Mange har som følge av dette tjent enorme summer, og opparbeidet seg gigantiske formuer på å laste opp videoer på tjenesten, som ble kjøpt opp og utviklet videre av Google i 2006. Youtube-brukeren med flest følgere, svenske Felix Kjellberg (kjent som PewDiePie), har 94 millioner abonnementer. Formuen hans ryktes å være på rundt 20 millioner dollar.
Store deler av Youtuberes inntekter stammer fra annonser, som vises før, underveis og avslutningsvis på de populære videoene. Annonsene er ikke relatert til videoene som lastes opp, men kommer som et uunngåelig avbrekk for oss seere. Mange Youtubere er regelrett avhengige av disse annonsene for å få det til å gå rundt økonomisk.
Pedoring-skandalen
I februar ble det gjort kjent at store annonsører som AT&T, Nestle og Epic Games hadde trukket reklamene sine fra Youtube, som følge av en gigantisk skandale som fant sted kort tid i forkant. Youtubes kompliserte algoritmer hadde skapt et såkalt «ormehull», som hadde gjort det lett for pedofile å finne videoer av blant annet små jenter som driver med yoga. Videoene «inneholdt» reklame, og annonsører verden reagerte med vantro da det gikk opp for dem at de uten viten hadde, på sett og vis, finansiert pedofil virksomhet.
Youtube gjennomførte en rekke tiltak for å få bukt med problemet. Under 48 timer etter at saken ble kjent, fjernet Youtube tusenvis av upassende kommentarer, et titalls videoer og terminerte over 400 kanaler. Attpåtil skjerpet de inn reglene for hva som kan karakteriseres som reklamegodkjent innhold; Et tiltak som rammer langt flere enn bare de som driver med ulovlige ting.
En rekke Youtubere verden over klør seg nå i hodet med stor frustrasjon, ettersom de nye retningslinjene, reglene og kravene for «reklamegodkjent» innhold rammer fler enn kanskje nødvendig.
Videoer som inneholder banning eller upassende språk har i lang tid stått i fare for å miste retten til å ha rett på reklame. Det er likevel ikke før i senere tid det virkelig har blitt alvor av advarslene.
Reglene, eller retningslinjene, for hva som er tillat og ikke, er ikke nødvendigvis så veldig oppklarende heller. Ord som eksempelvis «douche-bag» og «bullshit» er ikke tillat, mens andre ord som «hell» og «shit» slipper unna faresonen. «Kontroversielle»- og «sensitive» temaer er også i grenseland for hva som er lov. Disse eksemplene ble ikke offentligjort før tidligere i år, nesten tre år etter advarslene først kom.
Retningslinjene har forøvrige kun engelske ord som eksempler, så resten av Youtube-verden vet foreløpig ikke hvilke «regler» de må forholde seg til.
Ytringsfrihet og reklamenekt
Den populære Youtuberen Philip DeFranco kunne tidligere melde at Youtube hadde fjernet annonser på 12 av hans videoer, helt uten forvarsel. Grunnen var visstnok «grovt språk», og at videoene hans dekket «kontroversielle og sensitive temaer». En annen som har luftet sin frustrasjon er populære Ethan Klein, bedre kjent som H3H3. Han har også opplevd at annonsene har blitt fjernet fra sine videoer uten forvarsler eller advarsler.
Førstnevnte sa (løst oversatt) på en video han la ut at «Youtubes «reklamenekt» er en form for sensur». Mange ser seg enig i påstanden hans. Regelendringene har gjort det vanskelig for mange å lage de videoene de vil lage, nettopp fordi de er redd for å tape penger. Hva som skal til for å være trygg fra reklamenekt, er det egentlig bare fortsatt Youtube som vet.