Digital undervisning har også positive sider
Artikkel - Ida-Kristin Tvedt
Midt i en pandemi som aldri ser ut til å ta slutt, har det blitt vanskelig å være student. Studiehverdagen til mange er snudd på hodet, men for noen har pandemien gjort det lettere å studere.
I et digitalt klasserom må studentene i høyere grad ta ansvar for egen læring. Det er lettere å sitte på telefonen under forelesning, eller skru av kamera og heller gjøre alt annet enn å følge med på hva foreleseren sier fra den andre siden av skjermen.
Mange elever på videregående nivå og på høyere utdanning opplever det som ubehagelig å måtte ha på kamera og ønsker derfor ikke å ha det på til fortvilelse fra lærere, i følge VG.
Hjemmeskole er altså en stor utfordring for mange.
Er digital undervisning redningen?
For andre er hjemmeskole en drøm. Mina Edvartsen er student ved Universitetet i Stavanger, og hun klarer endelig å få med seg forelesninger. Det forteller hun til NRK.
Edvartsen har tidligere gått på et annet studie ved Universitetet i Stavanger, men på grunn av sosial angst og depresjon har hun slitt mye med å komme seg til skolen og på forelesning.
På Twitter forteller hun om at digital undervisning har vært redningen for henne. Med det har hun snudd om på studiehverdagen totalt, og gått fra å ikke klare å fullføre studiet til å få toppkarakterer. I eksamenene hun har hatt så langt på sosiologi studiet har hun fått karakterene A og B, noe som har vært langt over forventningene til Edvartsen.
Til NRK forteller Edvartsen at trikset for å få mest ut av forelesningene er å lage seg rutiner. Hun forteller at hun ser forelesningen i sann tid, selv om det er mulig å se forelesningene når som helst.
Edvartsen håper på at det digitale tilbudet kan opprettholdes for dem som trenger det, også når studiehverdagen er tilbake til normalen. Edvartsen skriver at de digitale tiltakene har vært til stor hjelp for henne og andre i lik situasjon.
Meldingen hun la ut på Twitter har fått mange reaksjoner, fra personer i lik situasjon som henne. De forteller at de er glad for at hun tar opp temaet at for noen er digital undervisning gull verdt. Mange forteller at de for første gang har klart å avlegge alle eksamenene som planlagt på et semester, med gode karakterer.
Fordeler med digital undervisning
I 2020 inviterte Universitetet i Oslo alle medisinstudentene til en undersøkelse om digital undervisning. Funnene, som ble presentert i desember 2020, viser noen fordeler. Blant annet har studentene svart at det er mer fleksibelt med digital undervisning, det er mer interaktivt og studentene får mulighet til å styre tempoet selv og pause etter eget behov.
Andreas Trohjell, leder for Norsk Student Organisasjon, melder om flere fordeler med digital undervisning. Til PRESSET forteller de om at de har opplevd at læringsmiljø og kontakt mellom ansatte og studenter har fått større fokus enn tidligere. NSO forteller at dette har mye å si for læringsutbyttet til studenter.
I følge NSO har også det generelle karaktersnittet gått opp under korona pandemien.
Enorm digitalisering
NSO peker på at akademikere flyr mindre enn før. Med bedre tilrettelegging for digitale møter, kan møter foregå med akademikere sittende på hver sin kant av landet og med det spare miljøet for mye utslipp.
Forelesere har også blitt bedre på å håndtere digitale verktøy, mener NSO. Dette resulterer i færre blemmer for foreleserne, og mindre irritasjon for studentene.
Forlenger tiltakene
Mandag 18 januar forteller Regjeringen på en pressekonferanse at det bør legges til rette for fysisk undervisning i byer med lavt smittetrykk. I små fag hvor det er mulig å samles i klasserom med minst 1 meter mellomrom, kan det foregå fysisk undervisning.
Universitetet i Oslo varsler på sin hjemmeside at de vil tilrettelegge for fysisk undervisning i laboratorium og lignende, men at all ordinær undervisning vil skje digitalt.