SoMe og netthandel kan ha reddet mange lokale bedrifter
Artikkel - Emma S. Daasvatn
Det har vært en tøff korona-preget periode for mange bedrifter her i landet, da spesielt små lokale aktører. Til tross for dette kan sosiale medier og nye måter å drive handel på ha ført til at mange av småbedriftene har klart å overleve likevel.
Tvunget til å tenke nytt
Hjemmekontor, færre folk i gatene og en drastisk nedgang i antallet utenlandsturister i Norge førte til at folk brukte mindre penger enn de gjorde før pandemien brøt ut for fullt her i landet. Konsekvensen av dette var at mange bedrifter nærmest over natten ble tvunget til å ta i bruk nye metoder. En utvikling som under “normale” omstendigheter kunne tatt måneder eller år skjedde over noen få uker, ettersom bedriftene ble tvunget til å finne nye og unike måter å tilpasse seg. I denne utviklingen var sosiale medier essensielt, samt nyutvikling i måten man tradisjonelt har drevet en bedrift og handel.
Sosiale medier har blitt viktigere enn noensinne
Det å fremme og promotere produktene sine på sosiale medier blir vanligere og vanligere, og denne måten å drive butikk på kan ha vært et av tiltakene som til nå har vært med på å redde flere av småbedriftene.
Eirik Mogseth, eier av vintage-butikken Ekko på Grünerløkka i Oslo, sier det er tøft å være en liten aktør i disse dager, og at nettbutikken deres har vært et essensielt virkemiddel for å opprettholde salget. Den lokale bedriften er en av mange som har vært aktive på sine SoMe-kontoer de siste månedene, blant annet på butikkens Instagram konto, en konto som per januar 2021 har i overkant av 1700 følgere. Der legges det daglig ut innlegg og “stories” av produktene den lille butikken har å by på. På denne måten kan folk som kanskje ellers ville gått innom i den fysiske butikken for å ta seg en titt, likevel ha muligheten til å ta seg en titt - men hjemmefra.
- Vi bruker mye tid på Instagram, og ser viktigheten i dette, sier Mogseth. Han uttaler videre at de hele tiden vurderer nye retninger for å opprettholde kundenes engasjement. Av de nye metodene de vurderer står “live streams” fra butikken og digitale events som mulige alternativer på listen.
For å opprettholde salg i en tid man samtidig blir oppfordret til å holde seg hjemme, har flere bedrifter utviklet sine egne måter å levere og selge produkter. Utviklingen av såkalte “drop off- tjenester,” der produktene leveres helt til hjemmet, samt netthandel blant små aktører, har økt de siste månedene. Dette gjelder også for serveringsstedene her i landet. Flere restauranter har også vært enda mer aktive i å promotere sine produkter på plattformer som Facebook og Instagram, og kan i mange deler av landet også tilby hjemlevering gjennom budtjenester som Foodora og Wolt. Slike tjenester har vært viktigere enn noen gang de siste månedene. Foodora-sjef Elisabeth Myhre uttalte i et intervju med E24 at etterspørselen fikk en stor økning siden pandemiens start, og har vært viktig for de mange restaurantene som har opplevd færre besøkende, men også for de som av ulike grunner ikke har kunnet bevege seg fra hjemmene sine.
Mange ønsker å hjelpe de lokale bedriftene
Dugnadsånd på sosiale medier har også bidratt til å skape engasjement, og mange brukte sine private plattformer for å spre et budskap om å redde de lokale småbedriftene. I førjulstiden ble det blant annet satt i gang en kampanje på Instagram, hvor det ble oppfordret til å handle julegavene lokalt i nisje-butikkene Oslo har å by på. Budskapet bak kampanjen var tydelig: dersom småbedriftene går konkurs, er det fare for at lokalene overtas av de store internasjonale kjedene. Kampanjen fikk mye oppmerksomhet og ble likt og delt av mange, noe som førte til at budskapet nådde ut til mange mennesker.
Det har riktig nok vært tøffe tider for mange av landets mindre lokale bedrifter, og mange har allerede sett seg nødt til å stenge dørene sine for godt. Den gode nyheten er at sosiale medier, ny teknologi og nye fremgangsmåter i hvordan man driver handel, kan ha vært en “reddende engel” for mange småbedrifter. Hadde en slik pandemi funnet sted bare et tiår tidligere, er det sannsynlig at fremtiden til mange av de små lokale butikkene og restaurantene i Norge ville sett mye mer dyster ut.