Schibsteds datterselskap med gode resultater etter børsdebut

Artikkel - Mathea Arsky

Adevinta, selskapet som driver Schibsteds rubrikkvirksomhet utenfor norden, debuterte tidligere i våres på børsmarkedet. Nå er selskapet ifølge Kampanje priset til 60 milliarder kroner, noe som er mer enn Schibsted er verdt. 

Foto: Helloquence / Unsplash

Foto: Helloquence / Unsplash

I den første kvartalsrapporten selskapet publiserer etter børs-debuten, kommer det frem at selskapet har opplevd stor pågang fra interesserte investorer, noe de kaller en positiv start på aksjehandlingen. Adevintas konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, tidligere sjef for Schibsted under en webcast presentasjon av resultatene forteller hvordan situasjonen er nå:

- Vi leverer som forventet.

Han spår også at veien videre for selskapet vil være spennende, noe tallene absolutt viser. Ryssdal påpeker også at det er kjernevirksomhetene som eiendom, biler og produktutvikling som bidrar til det gode resultatet.

Kampanje noterer at reklameutvikling innen display ikke gir like markante tall, med en nedgang som ifølge Ryssdal er første gnag for selskapet. 

- Det som gjør at vi ikke har hatt enda høyere vekst er at annonsemarkedene er krevende for oss. Det har vært en krevende periode og vi ser at Google og Facebook har økt sine markedsandeler etter GDPR. Ser vi rundt oss har publisherne hatt noe svakere tall i Europa, men dette er noe vi jobber med, responderer Ryssdal til nettavisen.

CNBC rapporterer at Facebook opplever en inntektsøkning fra reklamer etter lanseringen av «story»-funksjonen som samlet gjør at selskapet har 3 millioner annonsører., og store markedsandeler.