Fotomagi, skattejakt og sosiale medier
Artikkel - Claudia C. Bajek
Har du noen gang kjøpt noe du har gitt en like til på Instagram? Det sosiale mediet har en enorm vekst, og nå er det også mulig å kjøpe fine ting mens man scroller nedover - men det fungerer kanskje ikke helt slik du tror.
Instagram har en handle-funksjon. Den består i at kjeder og butikker kan tagge ting og tang i bildet som er til salgs. Du kan kjapt og enkelt shoppe med noen få tastetrykk. Men det er ikke denne funksjonen jeg snakker om nå.
Som sosialt medium er det to ting som vektes på Instagram: bilder, og lik-og-del-kultur. Hva skjer da når Instagram møter bruktmarkedet?
Uforutsette, spennende ting: Instasales.
Bruktmarkedet består i hovedsak av små og mellomstore bedrifter. Disse har antakeligvis ikke like god nytte av salgsfunksjonen Instagram tilbyr, som det store kjeder og bedrifter har. Vintagebutikker, bakgårdssalg, loppiser og en og annen veldedig bruktkjede, som Fretex, har lenge holdt de største delene av markedet for kjøp og salg av brukt.
Men nå har selgere oppdaget Instagram, og gjort sin egen vri på kjøp og salg på plattformen. Her kombineres fotomagi, skattejakt og sosiale medier. Flere og flere brukere dukker opp, hvis formål er å dele bilder av det de selger. Selve transaksjonen foregår i hovedsak over meldinger. Et eksempel på en slik bruker på Instagram er kontoen @vintage_oslo. Her kan man finne smykker og pyntegjenstander fra svunnen tid, og det deles flere bilder daglig. Smykkene er delikat fotografert, og det følger alltid en liten beskrivelse og historie til produktet, i tillegg til pris og eventuelle mål. Enkelt, hyggelig og ikke minst - effektivt.
Det er flere ting som gjør dette til en attraktiv måte å selge og å kjøpe på. Først og fremst oppstår det “hype”. Det vil si, en selger kan legge ut en sneak peak av noe som kommer for salg. Dette gjelder gjerne litt sjeldnere ting, som det kanskje er stor etterspørsel på. Så fort posten med varen publiseres, kan kommentarene tikke inn: “Jeg er interessert!”, “Sender en melding!”, “DMed!”.
Det er førstemann til mølla som vinner. Det er også mulig for kjøperen å direkte tagge selgeren dersom de senere skulle legge ut et bilde av det de har kjøpt. Selgeren kan da videre dele dette bildet, og oppnår en organisk måte å øke omdømme på - for både forbruker og bedrift!
Kjøp og salg av brukt, second hand og vintage via Instagram er voksende. Antakelig er det et marked som vil blomstre, også her til lands. Det beste av alt er kanskje det at man helt selv kan velge hvem man ønsker å følge - og å kjøpe av.