Jeg er småstressa for spillbransjen
Kommentar - Oskar Haugen
Spillbransjen ser turbulent ut, noe som føles rart å si etter det knallåret vi hadde som var 2023. Banebrytende og fantastiske spill kom ut kontinuerlig gjennom hele året, og alle føltes ut som store kjærlighetsbrev til fansen fra utviklerne. På den andre siden, så er kanskje 2023 en av de verste årene for spillutviklere. Hva er det egentlig som skjer, og hva skal vi forvente videre?
Fantastisk eller forferdelig?
Som gamer, så er 2023 et år med spill jeg kommer til å se veldig positivt tilbake på i lang tid fremover. Baldur’s Gate 3 pushet nye grenser for hva et spill skal være, historien til DLC-pakken Phantom Liberty til det fantastiske Cyberpunk 2077 traff meg skikkelig, og ga meg et godt gjensyn med et spill jeg er kjempeglad i. Destiny 2 sin Season of the Witch fikk meg til å bli mer positiv igjen til retningen spillet tok etter den ikke så fantastiske utvidelsespakken Lightfall. Lethal Company er kanskje noe av det morsomte jeg har spilt med venner noensinne, og Battlebit:Remastered var et kjempegøy friskt pust i FPS-sjangeren.
Det var Tears of the Kingdom derimot som slo meg helt av banen i fjor. Den fantastiske åpne verdenen, den hjerteskjærende historien med utrolige karakterer, utviklingen av de kjempegode systemene til Breath of the Wild, og utvidelsen av kartet. Det er for meg det beste spillet jeg spilte i fjor, og er kanskje det beste spillet jeg har spilt noensinne - det sitter hvertfall trygt på topp-5 lista mi. Så hvorfor er jeg litt stressa for årene fremover?
Spillmagasinet VGC (Video Games Chronicle) skriver i en artikkel fra slutten av januar at det er antatt at rundt 10,500 spillutviklere mistet jobben i fjor, og at denne trenden fortsetter stadig inn i nyåret, da vi bare er i februar, og det er antatt at rundt 5000 til har mistet jobben sin. Dette er dessverre en trend som vi mest sannsynlig kommer til å se gjennom resten av året, og det er utrolig kjipt og urovekkende at antallet ligger på rundt halvparten av 2023, i løpet av bare januar. Siden artikkelen til VGC kom ut, så har ytterligere 2800 flere spillutviklere mistet jobben sin, og totalen sitter på en altfor høy 7800, nå i slutten av februar. Det er trist å se at den totale mengden begynner å ta igjen 2023 på så kort tid.
Det er så mange utrolig talentfulle folk som har mistet jobben sin i bransjen på så kort tid, og jeg hører fra internasjonale venner som var på vei inn i bransjen si de er stressa for denne utviklingen. Jeg ser også på nett at det er mange unge som hadde lyst til å jobbe i denne bransjen, og at de hadde en stor kjærlighet for spill, men nå er de litt mer skeptiske til å realisere drømmene sine som utviklere.
Den bølgen av "lay-offs" som traff meg mest var hos studioet Bungie, som står bak de tidligere Halo spillene, og det pågående Destiny 2, som jeg er veldig glad i. Å lese all panikken blant utviklerne, fra både de som mistet jobben og de som ble igjen, var utrolig hjerteskjærende å se da det skjedde. Bungie var et studio som hadde vist for oss spillere at de var en stor familie som holdt tett, men dette viste seg å ikke være sant allikevel. Det var en utrolig kjip situasjon å se som spiller, og det må ha vært helt forferdelig for utviklerne.
Dette er fortsatt noe som sitter igjen hos communitiet til Destiny 2. Det er nesten som en mørk sky har lagt seg over det hele, og fra det vi har hørt gjennom reportasjer fra spilljournalister, så er det fortsatt en kjip stemning innad i Bungie. Der jeg vil gi creds etter det hele er til den tidligere “community manageren” for Destiny 2, Liana Ruppert, som er en av de som mistet jobben den dagen. De har hatt en sentral rolle i å starte en tydelig diskusjon rundt organiseringen av spillutviklere, spesielt i USA, slik at år som 2023, og mest sannsynlig 2024, ikke blir en normal, og at rettighetene til spillutviklere blir bedre i fremtiden.
Next Fest og Indie-markedet
Hvordan spill-landskapet kommer til å se ut om noen år er vanskelig å se for seg etter det siste året. Jeg er småstressa for hva som vil være standaren hos de større aktørene, hva som vil bli prioritert, og hva slags type spill vi kan forvente oss. Vil kunstnergleden blant utviklere og lysten til å lage noe vinne frem igjen, eller vil det skli inn i en rar boble hvor alt er bare “helt okay”? Dette var noe jeg tenkte veldig mye på på slutten av i fjor, og som var noe jeg stressa over mye i den siste måneden.
Det er noe rart og provoserende med å se hobbyen din og mediet du er kjempeglad miste mange av de som er sentrale for hvorfor du er glad i spill miste jobben sin i en så turbulent tid. Mens de som eier selskapene sklir inn i nyåret med skyhøye profitter etter et år med kjempehøy kvalitet på spillene. Heldigvis har det vært noen lanseringer, events og holdninger fra mindre utviklere som har gitt meg litt håp igjen.
”Steam Next Fest” er et årlig digitalt arrangement som skjer i regi av selskapet Valve, utviklerne bak Counter-Strike spillene, og spillplattformen Steam, som er hvor Next Fest tar sted. Next Fest er en ukeslang feiring av bransjen, spesielt på indiesiden, hvor indieutviklere laster opp demoer av de kommende spillene deres slik at folk kan teste de å se om de finner noe de liker. Next Fest er alltid kjempegøy, og det er alltid spennende å se og teste kommende spill fra talentfulle utviklere og små studioer.
Personlige highlights for meg i år var: Pacific Drive, et veldig stemningsfullt og unikt survival spill hvor hovedfokuset ditt er en sliten og gammel bil som du må dra med deg gjennom spillet. Flock, et veldig stilistisk og koselig spill hvor du flyr rundt på en stor fugl mens du besøker tanten din, og hjelper henne med å kartlegge alle de morsomme og rare dyrene du møter på. Echo Point Nova, et momentum-basert skytespill hvor du fyker rundt på kartet på et futuristisk skateboard mens du kjemper mot fiender.
Det som traff meg mest, og som jeg gleder meg mest til, er Tales of Kenzera: ZAU, et metroidvania spill inspirert av afrikansk kultur hvor du følger ZAU og hans reise sammen med guden over døden for å si farvel med sin far. Det var utrolig mange andre kule spill på Next Fest i år, men disse spillene var mine favoritter som jeg gleder meg mest til fremover.
AAA og store aktører
De større aktørene i bransjen har også kommet ut med ting som jeg har kost meg med, samt mer jeg gleder meg til å teste. Helldrivers 2 kom ut nå tidlig i februar, og jeg og kompisene mine har kost oss ekstremt med det. Satiren og humoren til verdenen er tydelig inspirert av filmer som Starship Troopers, og gameplayet speiler dette også, i kampsystemet, våpnene du bruker, fiendene du kjemper mot, og ressursene du finner på oppdrag.
Shadow of the Erdtree er en kommende DLC-pakke til spillet Elden Ring, som kommer ut i løpet av sommeren, og jeg storgleder meg til den. Traileren som kom for ikke så lenge siden ser kjempekul ut, men mest av alt gleder jeg meg utrolig til å ta en tur innom Elden Ring igjen. Resten av 2024 blir ganske rolig for min del lanseringsmessig, da mesteparten av de tingene som jeg gleder meg til videre ikke lanseres før 2025. Blant dem ligger det ferskt annonserte Pokemon Legends: Z-A, det rare men utrolig kule Death Stranding 2, det høyt etterlengtede Grand Theft Auto 6, og det som tar kaka for min del, Monster Hunter: Wilds. Det vil nok komme flere annonser fra de større aktørene med kule spill, men dette er de jeg har kost meg med nylig, og de som jeg gleder meg mest til.
Hvordan vil det se ut videre?
Spillbransjen ser litt turbulent ut fremover med antallet utviklere som mister jobben sin hos de større aktørene som Sony og Microsoft, som har vært med å skape en usikkerhet blant oss som spillere, men spesielt blant de som ønsker å komme inn i bransjen som utviklere. Det er spill å se frem til fra andre store aktører, men de blir mindre og mindre, og trenden med at utviklere mister jobben sin kommer til å merkes veldig i årene fremover. Indie og AA-utviklere vil være der jeg kommer til å følge med mest de kommende årene, da årets Steam Next Fest, og spill som Helldivers 2 har vist meg hvor utrolig talentfulle folkene som jobber i mindre studioer i bransjen er. Årene fremover blir en rar periode for spill, og vi får bare håpe at det er et lys i enden av den for øyeblikket lange og mørke tunellen.