Årets Låt går til...
Kronikk - Jenny Førland
... selvfølgelig «Sommerkroppen» av Mads Hansen. Spellemannprisen gikk av stabelen lørdag 30. mars på Chateau Neuf i Oslo. I kategorien årets låt var det hele ti nominerte; «Dark Side» av Alan Walker, «Emotion» av Astrid S, «Strongest» av Ina Wroldsen, «Ignite» av K-391, «Remind Me To Forget» av Kygo, «Walls» av Ruben, «Drink About» av Seeb og Dagny, «Ikke som de andre» av Sondre Justad, «Strangers» av Sigrid og selvfølgelig «Sommerkroppen» av Mads Hansen. Jeg sier bare en ting; finn én feil!
Det er ingen tvil om at Låta 2018 var «Sommerkroppen». Du satt på radioen i sommer og det var første låta som ble spilt. Mads Hansen toppet VG-lista med sin satiriske sommerlåt og alle lærte seg kjapt teksten for å synge med. Om ti år dukker den garantert opp på «retro sommerhits»-lista på Spotify. Men hva sier det om musikkulturen når en tullesang om kosmetiske inngrep vinner over respekterte musikere som Alan Walker og Sigrid?
Årets låt-vinneren blir stemt frem av folket, så det er oss publikum som er grunnen til at Mads Hansen var den som tok imot prisen, mens for eksempel Sigrid ble sittende igjen i salen. 2018 var det store året for Sigrid (LINK), med Coachella og britiske topplister. Hadde det ikke vært for Mads Hansen, ville det vært helt klart at Sigrid tok med seg trofeet hjem for sin «Strangers». Men nå har det seg slik at kjendiser i Norge skal ta en liten tur innom musikkbransjen i ny og ne. For eksempel vant Ylvisbrødrene med «The Fox» for 2013, som igjen er en tullelåt. Men man kan heller ikke si at det ikke var Låta 2013.
Jeg kan forstå at det føles surt når man jobber hardt med noe, også kommer en komiker inn og kupper seieren rett foran føttene på de andre. Men saken er at man til tider lager slagere ved en tilfeldighet, og humor kan vinne over kvalitet. Selv om Årets Låt gikk til useriøsitet og humor, betyr det ikke at de andre låtene i kategorien ikke er gode låter. «Sommerkroppen» er helt klart ikke en bedre låt enn «Strangers» eller «Ikke som de andre», men den slo nok bedre an blant publikum dette året. Det er sårt å innrømme det for et musikkhjerte, men det var fortjent.
Jeg kan ikke komme med noen fasit på hvorfor Mads Hansen sin låt «Sommerkroppen» ble så stor i 2018 – kanskje folk synes det er gøy med satiremusikk, kanskje folk faktisk likte den? Det er umulig å si hvorfor, men den ble helt klart årets låt.