#Valentinsdag, handelsstandens gullgruve

Artikkel - Linnea J. Aasrum

Valentinsdagen er her og dagen feires med hjerter, sjokolade og kjærlighet i rause mengder. For butikkene er det en forbrukerfokusert markeringsdag. Annonser, reklame og tilbud florerer på sosiale medier, og kjøpepresset øker. Men trenger vi virkelig å bruke så mye penger på kjærlighet?  

For litt siden dukket det opp et innlegg på nett med budskapet: «Alle skal ha råd til å vise mer kjærlighet». Jeg stusset over ordklangen. Samme dagen gikk jeg inn på Snapchat og en haug med annonseringer og tips til kjøp av valentinsgave poppet opp.

Skjermdump/ Snapchat

Skjermdump/ Snapchat

«Alle hjerters dag» var i utgangspunktet en feiring av kristne helgener, før det senere ble en hyllestdag for kjærligheten. I mer moderne tid har det derimot blitt en kommersiell dag, noe som merkes godt på sosiale medier. I dagene fram mot Valentinsdagen har media og handelsstanden alliert seg for å påvirke oss forbrukere til å kjøpe inn gaver.

Markedsføringsstrategiene som brukes har en skummel tendens til å gi oss dårlig samvittighet for at vi ikke klikker hjem roser eller sjokoladeesker til våre kjære og nære.

Men hvorfor lar vi oss påvirke til å kjøpe som middel for å få bukt på den dårlige samvittigheten? Alle skal jo tross alt ha råd til å vise kjærlighet, slik som innlegget på nett halvhjertet prøvde å formidle.    

Sosiale medier som den store markedsføringskanalen

Det er en kjensgjerning at markerte dager i kalenderen ofte blir blusset opp av butikker og bedrifter, slik at de kan øke salgstallene. Her har sosiale medier fått en stadig viktigere rolle som arena for markedsføring.

Kombinasjonen av lett netthandel og kommersialisering av Valentinsdagen gjør at markedsføringen på sosiale medier øker betraktelig. Tilpassede funksjoner i apper og ulike «klikk og hent»- reklamer som skal gjøre det lett å legge ting i handlekurven. Du trenger rett og slett bare å «swipe up» eller klikke på en link. Ulike konkurranseinnlegg blir også publisert, hvor man kan vinne premier som spabehandling og kinobilletter. Du må bare dele og kommentere innlegget slik at flere kan se det. Dette skaper økt kundetrafikk og flere kjøp.

Professor i markedsføring ved UiS, Håvard Hansen ble intervjuet av Dagsavisen Rogaland for noen år tilbake i anledning Valentinsdagen hvor han sa følgende om markedsføringsstrategier og kjøpepress: 

«Det som er spesielt med Valentinsdagen er at når det når et visst nivå, så blir det plutselig en forventning om at det skal gis gaver. Selv om Valentinsdagen er fint og flott, er det klart at handelsstanden utnytter dette til det fulle».

«Jeg tror Valentinsdagen er i ferd med å bli sånn at dersom du får en gave, blir du glad for at partneren ikke har glemt det. Dermed handler dagen kanskje mer om å unngå skuffelse, og da syntes jeg poenget blir litt borte».

Skjermdump/ Facebook

Skjermdump/ Facebook

Digitalbyrået Effekt Digital skriver på sine sider at sosiale medier er et godt utstillingsvindu og det nye virkemiddelet for å øke kjøpstrafikken. I tillegg er det ofte rimeligere for kommersielle aktører å publisere annonseringer her enn i mer tradisjonelle medier. Det er også et sted vi tilbringer mye tid. Vi sjekker alle Instagram, Snapchat eller Facebook et par ganger om dagen, og vår atferd eksponeres og endres av innhold vi leser og hører om på disse plattformene.

Tar man for eksempel en liten søkerunde på google vil det dukke opp utallige forskningsartikler og statistikk som påpeker at antall brukere som anvender sosiale medier for å kjøpe produkter har økt betraktelig de siste årene. Markedsføringsbyråer reklamerer i fleng for at bedrifter må anvende sosiale medier i mye større grad for å øke kjøpstrafikken på sine sider. Da er det ikke så rart at feeden vår bombarderes med reklame, særlig på markeringer som Valentine`s.

Men folk flest har begynt å vise motstand mot kjøpepress og forbruk. For selv om forbruket til nordmenn øker på dager som dette, ser mange også behovet for å spare penger.

Studentvennlig Valentinsdag!

Er du som de fleste andre studenter, så merkes det godt i lommeboka hver gang man bruker den. Valentinsdagen kan derfor fint feires så billig som mulig, uten at det skal gå ut over stemningen! Man trenger virkelig ikke koble denne dagen til forbruk. 

Michael Longmire/ Unsplash

Michael Longmire/ Unsplash

Her er noen få budsjettvennlig tips til hva du kan gjøre sammen med kjæresten, venner eller familie!

Dere kan se en film, lage mat hjemme, bake sammen, eller pakke matpakker og ta en tur til skogs. Det går også an å ha en mimrekveld, hvor dere setter dere ned og ser tilbake i gamle album, og rett og slett bare koser dere med minner dere har sammen. Det finnes også utallige billige billetter til ulike show, konserter og filmvisninger. Mulighetene er mange, og trenger slettes ikke å være dyre!