Kom og kjøp! Rykende ferske medievitere til salgs
Kommentar - Andrea K. L. Lauritzen
Sommeren er over oss, og i dét den milde vårbrisen blir til klamme føtter, og lukten av syriner byttes ut med den dampende lukten av varm asfalt, leverer «Class of 24» sine siste eksamener, bachelor- og masteroppgaver. For mange betyr dette at jobbsøket begynner.
Class of 2024
Noen har kanskje vært heldige med å gjøre sine praksisplasser eller deltidsjobber til mer varige situasjoner, og noen har kanskje de rette kontaktene. Men for oss vanlige dødelige er det på tide å stramme beltene og snøre skolissene før vi går inn på slagmarken kalt jobbmarkedet. Vi må ruste oss opp for muligens å bli slått ned gang på gang på grunn av ✨mangel på arbeidserfaring✨.
Det varierer selvfølgelig fra bransje til bransje, men etter min erfaring innen mediefeltet er konkurransen høy, arbeidsoppgavene mange og de ønskede egenskapene kan fremstå som omfattende og samtidig vage. Velkommen som jobbsøker til mediebransjen.
Felles for de fleste stillingene er at de ønsker søkere med praktisk arbeidserfaring. Gjerne med kunnskap om Adobe, SEO, CRM og Meta Business Suite, og de ser aller helst at du har to til fem års arbeidserfaring (eller mer). Det første jeg spør meg selv når jeg leser disse kravene er: Hva betyr to års erfaring? Bruker dere virkelig så mye Adobe? Og hva er CRM?
For betyr to pluss års arbeidserfaring fulltid eller deltid? Min oppfatning er at det betyr fulltid, noe som gjør situasjonen for nyutdannede ganske håpløs. Jeg foreslår derfor at vi bare blir enige om at det også kan bety deltid. Ser man over arbeidsoppgavene som er listet i annonsen og tenker «jepp, dette kan jeg», kjør på. Smør tykt på med den erfaringen du har, vinklingen “is key” – men prøv å ikke lyv, da bare. Det er så klart opp til deg. Vi har alle våre moralske kompass, men husk at du kanskje må svare for det.
Jeg har over de siste årene opparbeidet meg litt erfaring innenfor innholdsproduksjon. Min opplevelse tilsier at de sier Adobe fordi det er det man brukte før SOME ble det det er i dag. Ikke én gang har jeg benyttet mine Adobe-ferdigheter i arbeidslivet. Du kommer faktisk veldig langt med apper og in-app editing. Har du litt kjennskap til Adobe, slik at du kan sette deg inn i det om stillingen krever det, er du godt rustet. Om du også lager deg noen presentasjoner i Canva og noen private videoer på TikTok kan du “the basics”.
CRM har jeg nå lært betyr «Customer Relationship Management», og uten at jeg visste det, hadde jeg litt erfaring fra før – men det er nok ikke nok. Dette er dessverre et av de områdene som er vanskelig å hevde at man kan uten relevant arbeidserfaring, så hvis jobben virkelig krever det, vurder en annen stilling. Eller bruk litt tid på sette deg inn i hva det innebærer.
Pust ut… ehh, sånn det var det generelle.
La oss nå bevege oss over inn i det viktige. For det er sommer, det er varmt i været og mediebransjen burde ansette flere medievitere.
Så, la meg fortelle deg hvorfor vi burde anerkjenne oss selv som “steaming hot” i dette arbeidsmarkedet.
Det fremstår som en gjenganger at de som ansetter ikke uttrykker et ønske om å ansette folk i mediebransjen med akademiskfaglig bakgrunn. Hvorfor? Det kan ikke jeg svare på, for det gir ikke mening.
I en verden som stadig blir mer digitalisert, hvor det nærmest daglig diskuteres hvordan SOME påvirker oss, hvilke retningslinjer som burde innføres og hva er de reelle konsekvensene av disse teknologiske nyvinningene? Regjeringer og statsoverhoder verden over snakker om å forby plattformer, sette strengere aldersgrenser og innføre innlogging med personlig ID. De innrømmer at vi henger etter i regulering, oppfølging og gjennomføring av regelverk. Vi tenger medievitere, men foreløpig virker det som om bransjen tenker: Hvis ingen følger med, er det kanskje ikke så farlig.
Med en rykende fersk masteroppgave levert (for min egen del) og flere år med lesning av vitenskapelige artikler og forskning, tenker jeg at man må være sitt ansvar bevisst. Og hvis dere er i tvil, look no further – vi er her for å hjelpe.
Vi som medievitere sitter kanskje ikke på den mest hands-on kompetansen for å redigere en video i Premiere Pro eller i å vekte et bilde i Illustrator, men det kan vi lære oss om vi trenger det, for vi er tekninskkyndig alle som en. Noe som er vanskeligere å lære seg om man trenger det, er den brede forståelsen vi har opparbeidet oss om hvordan medielandskapet fungerer. Kanskje det ikke fremstår som viktig for alle arbeidsgivere akkurat i dag, men det er ikke synonymt med at det ikke er av høy kritisk karakter.
Over de neste årene vil det bli mer regulering, strengere regelverk, og om det er vanskelig å overholde eller ei, så har vel de fleste lyst til å opprettholde en viss etisk og moralsk holdning til hva vi gjør i den digitale verden. Vår akademiske tyngde er av betydning, mer enn og vi kanskje selv tenker.
I tillegg har vi en hel del andre egenskaper som vi har tilegnet oss gjennom vår tid på studiet.
Vi kan skrive, vi kan skrive mye og vi kan gjøre det på kort tid, don't you worry.
Vi er kildekritiske, vi vet hvordan vi kan sjekke våre kilder, og vi vet viktigheten av å være nyanserte og oppriktige i det vi skal formidle.
I en verden der fake news og clickbait blir et større og større problem, er dette viktige egenskaper å ha.
Vi kan jobbe selvstendig med store oppgave og vi leverer under press.
Vi kan samarbeide.
Vi forstår målgrupper, og vi kan analysere. Vi kan finne ut hvordan vi skal kommunisere mest mulig effektivt med dem vi ønsker å nå. For vi kan forsking og vi vet hvor de du vil nå oppholder seg på nett. Vi kjenner til vanene deres.
Og vi er lidenskapelige. De fleste av oss har en lidenskap for medier på alle våre ulike måter. Dette er fantastisk, for medievitere kan være nyttige i alle bransjer der medier er en del av arbeidet de driver med. Om det dreier seg om nyheter, film, TV, streaming, podcast eller sosiale medier – du finner de som brenner for feltet hos oss, og sammen kan vi bane veien for en sunnere og tryggere digital verden.
Og hva er vel mer hot enn dette, en bøtte full med nyplukkede mediepoteter? Vi er kanskje ikke hovedretten enda, men våre bruksområder er mer enn hva øye kan se.
Så, mine venner, medstudenter, medievitere og forhåpentligvis fremtidige kolleger: Gå rakrygget inn i jobbmarkedet og forsvar vår rettmessige plass i mediebransjens fremste linjer.