Strømmegigantens redningsfond - Netflix, $100 millioner, og en hjelpende hånd
Artikkel - Steffen Tomt
Hele verden føler nå på den usikre tiden vi lever i, og det kan virke lenge til før koronaviruset covid-19 vil slippe sitt hold på verdenssamfunnet. Kulturindustrien og filmbransjen verden over har fått et realt slag under beltet - men Netflix sitt nye $100 millioners redningsfond er her for å jevne uten kampen for filmbransjens produksjonsarbeidere.
De siste ukene har vært en krevende tid for verdenssamfunnet. Ulike tilnærminger har blitt tatt, grenser har blitt stengt, krisepakker har blitt utlevert, og livbøyer har blitt kastet så langt øyet kan se. Men det kan virke som om livbøyene aldri rekker helt frem. Filmselskaper varsler kriser, produksjonsarbeidere blir permittert, og kinoer stenges. Hvordan kan filmbransjen overleve en så hardtslående boksekamp som pandemien har vist seg å være?
Norske tilstander - en pandemisk virkelighet
Her i hjemlandet vårt har kulturindustrien så langt vært en av industriene som har fått flest slag under beltet som følge av den pågående pandemien. Selv med krisepakker på rundt 900 millioner norske kroner, som NRK kunne melde om at kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V.) tildelte det norske kulturlivet 18. Mars, står det dårlig til. Av disse 900 millionene var 300 øremerket kulturlivet, mens de øvrige 600 millionene ble tildelt idretten, frivillige organisasjoner, og det frivillige kulturlivet i Norge.
Selv med gode ordninger for permitterte, selvstendige næringsdrivende som har kommet gjennom NAV sliter den norske filmindustrien markant. Som nettmagasinet Rushprint kan melde i en rekke saker de siste ukene har norske filmer blitt avlyst, utsatt, og senket til bunns med million-tap i massive mengder. Når en industri, som hovedsaklig bæres av en hovedinntekt fra norske kinoer, mister dette, blir det fort tomme kontoer så langt øyet kan se.
Men den norske filmindustrien er også en seiglivet, hardtslående og innovativ industri i ypperste klasse. Rushprint viser til hvordan den norske filmindustrien er den soleklart største kulturnæringen, målt med omsetning for øyet: filmeksport har økt med 400% de siste ti årene, markedsandelen på kinoer nærmer seg 25%, og BNP-bidrag og antall sysselsatte er i tillegg skyhøyt. Som PRESSET. kunne vise til 2. april har den norske filmbransjen vært raske i omstillingen, og implementeringen av nye metoder for å nå publikum har sprunget opp av bakken som påskens krokuser og vårblomster. Sagt med andre ord; det hele er ikke over ennå.
En reddende hånd med $100 millioner i baklomma - Netflix kommer på banen
For litt over en uke siden, den 20. mars, kom Netflix sin store kjærlighetserklæring til filmbransjens produksjonsarbeidere og deres egen industri. Et krisefond bestående av hele 100 millioner amerikanske dollar skulle sørge for at redningsbøyene faktisk nådde en hardt rammet kulturindustri, og da særlig de som har blitt stående uten inntekt og arbeid.
Majoriteten av disse 100 millionene skal være rettet mot produksjonsarbeidere som står på bar bakke uten inntekter eller arbeid, mens resten av disse millionene skal gå til ulike formål for å styrke den internasjonale filmbransjen og kulturindustrien. Rundt 15 millioner av dette fondet er øremerket ulike faglige organsisasjoner utenfor de amerikanske landegrensene, mens strømmeselskapet setter av 1 million dollar hver til ulike amerikansk organisasjoner. Blant disse finner man The Motion Picture & Television Found, The Actors Fund Emergency Assistance og Foundations des Artistes for å nevne noen.
Hovedtanken bak Netflix sitt gigantiske redningsfond er å gi noe tilbake til den industrien som hele veien har bidratt til, løftet opp og ikke minst sørget for at Netflix de siste årene har landet seg en maktposisjon i det internasjonale filmlandskapet - det er rett og slett en kjærlighetserklæring til en industri Netflix ønsker å gi noe tilbake til. Innholdsansvarlig hos Netflix, Ted Sarandos, understreker dette i en uttalelse til selskapets blogg i forbindelse med krisefondets opprettelse:
This community has supported Netflix through the good times, and we want to help them through these hard times, especially while governments are still figuring out what economic support they will provide. So we’ve created a $100 million fund to help with hardship in the creative community.”
- Ted Sarandos, innholdsansvarlig Netflix
Sarandos understreker samtidig at dette krisefondet ikke bare skal gagne amerikanske arbeidere, men at selskapet jobber i tett dialog med sine samarbeidspartnere i både Europa, Latin Amerika og Asia for å oppretteholde gode ordninger for produksjonsarbeidere verden over. Enn så lenge har ingen norske produksjonsselskaper fått noe mer inngående informasjon om dette krisefondet, som Rushprint kan melde av 23. mars. Men som Anders Tangen, produsent av Netflix-seriene Vikingane, sier til Rushprint er de i god kontakt med Netflix, og føler seg godt ivaretatt av det gigantiske strømmeselskapet.
Veien videre - pandemisk usikkerhet
Dette er en turbulent tid for oss alle, og vi kan bare vente i spenning på å se hvordan denne nye, pandemiske virkeligheten vi lever i spiller seg ut. Det har kanskje aldri før vært viktigere enn nå å støtte opp om lokale kulturtiltak, institusjoner, og selskaper. Med en rekke tiltak, tilbakevendingen av drive-in-kinoer, digitale premierer, og kjærlighetserklæringer ala Netflix sitt $100 millioner krisefond, kan det hende at vi har et kulturliv å returnere til når verdenssamfunnet vender tilbake til en slags normalitet. Når dette vil skje er det ingen som kan si, og det er nok dessverre like usikkert som en spåkone på tivoli, tross hva dine nærmeste korona-ekspert-venner kan overbevise deg om.
I mellomtiden, er det ingen bedre tid enn nå for å endelig catche opp igjen på alle de seriene du har hatt i bakhodet men aldri fått sett; alle filmene du skulle ønske du hadde tid til å se; og alle de fantastiske filmatiske verkene som eksisterer der ute.
Vi får bare håpe at det er en filmindustri igjen etter alt dette - om ikke annet enn bare Netflix.