Drive-in-kino – samhold og eskapisme i pandemiens tid

Artikkel - Maria Sharpova

Da landets kinoer stengte dørene for publikum torsdag den 12.mars, var det vanskelig å si når de ville åpne igjen - eller hva de skulle finne på i mellom tiden. De strenge smitteverntiltakene har sørget for å sette full stopper for et allerede svinnende antall kinoseere. Men ikke alle kinoer lar seg kaste inn håndkleet så lett.

Ikke alle kinoer lar seg stoppe av helsekrisen. Foto: Nick Bolton / Unsplash

Ikke alle kinoer lar seg stoppe av helsekrisen. Foto: Nick Bolton / Unsplash

Til tross for stor usikkerhet, har noen kinoer jobbet ekstra hardt for å kunne tilby publikum trygge, alternative kinotilbud. Noen av de som har sørget for å la filmen rulle videre på lerretet er Lillehammer Kino. Allerede to uker etter regjeringens tiltak kunne kinoen invitere byens filmvenner tilbake til drive-in-film på Strandtorget i Lillehammer. Responsen har vært enorm. Det viser hvor viktig et kinotilbud kan være i krisetid, mener kinosjef Clarissa Bergh.


Første kinoen i Norge

Den pågående smittefaren har ført til økt etterspørsel etter drive-in-film verden over. Her kan kinopublikum trygt nyte filmopplevelsen sammen. Bildet viser en drive-in visning i Tyskland. Opphav: Wikimedia

Den pågående smittefaren har ført til økt etterspørsel etter drive-in-film verden over. Her kan kinopublikum trygt nyte filmopplevelsen sammen. Bildet viser en drive-in visning i Tyskland. Opphav: Wikimedia

Drive-in-kino er noe generasjon Z trolig vil anse som en amerikansk antikvitet. I USA hadde konseptet sin gullalder på 50- og 60-tallet, før populariteten avtok med inntoget av VHS-systemet i 70-årene. I kjølvannet av de strenge smittevernreglene har interessen for drive-in i midlertidig fått et nytt oppsving, idet filmfolket har begynt å søke etter tryggere former for felles filmopplevelser.  

Lillehammer Kino var blant de første i Norge til å dekke denne etterspørselen.

−Vi var den første kinoen som begynte med drive-in, med nye filmer. Det har vært noen led-skjerm visninger av noen gamle filmer og prosjekteringer på en vegg tidligere. Men vi er de første til å gjøre det på ordentlig vis under koronaperioden, kunne Bergh bekrefte.

Den nye COVID-19-forskriften som trådte i kraft den 27.mars legger ned forbud mot kulturarrangementer hvor folk møtes fysisk. Hensikten er å forhindre store samlinger som kan føre til smittespredning. Men forskriften gir likevel anledning til å gjennomføre arrangementer, så langt dette lar seg gjøre i tråd med smitteverntiltakene. Nå har flere kommuner gitt grønt lys for drive-in løsningen.

Fellesskap og hverdagseskapisme

Den 28.mars var animasjonsfilmen «Fremad» den første til å lyse opp byens nye filmlerret, etterfulgt av «Emma», «The Farewell» og «The Invisible Man». Allerede mandagen etter kunne Lillehammer Kino gledelig meddele at de vil gjenta tilbudet også i påskehelgen, denne gang innendørs i Håkons Hall.  I mellom drive-in slagene kan kinoen i tillegg tilby private filmvisninger for lokale familier. For Bergh har dette medført mange hektiske arbeidsdager, men hun er ikke i tvil om at det har vært verdt det.

−Tilbakemeldingene har vært helt fantastiske. Det er nesten litt rørende. Vi har fått meldinger om at det var deilig å føle at man var en del av noe igjen, i stedet for å bare være hjemme. Jeg tror folk har hatt et behov for å kjenne litt på den fellesskapsfølelsen igjen. Og jeg tror også det er veldig fint for den mentale helsen å få lov til å være med på noe, og å ha noe å glede seg til, forteller hun.

Koronakrisen har krevd det muligens ingen andre kriser tidligere har krevd, nemlig at vi tar avstand fra hverandre. Mens tidligere kriser ble møtt med rop om åpenhet og nærhet, har koronafrykten ført til lukkethet og «sosial distansering». Det har derfor vært viktig for Bergh at kinoen kan bidra til å opprettholde noe av fellesskapsfølelsen i byen. Samtidig tror hun at det er nettopp i slike krisetider at folk trenger avvekslingen som kinoen tilbyr aller mest.

Drive-in kan gi noe å se frem til i en ellers isolert og ensfoldig hverdag. Det er i slike tider vi trenger det kinoen har å tilby, mener Bergh. Foto: Bernd Schray / Pixabay

Drive-in kan gi noe å se frem til i en ellers isolert og ensfoldig hverdag. Det er i slike tider vi trenger det kinoen har å tilby, mener Bergh. Foto: Bernd Schray / Pixabay

− Når du ser en god film, og ikke sitter i stua fordi du må, så tror jeg at du klarer å få følelsen av å flykte litt fra de kjipe tankene og nyhetene. Det blir hverdagseskapisme. Og det er jo kinoen ellers også. Vi vet jo at folk kommer til oss fordi de synes det er deilig å ta en pause fra hverdagen, lukke seg inne i et mørkt rom og få lov til å oppleve en annen verden for en liten stund. Så den følelsen at ikke alt er restriksjoner er kanskje det viktigste, forklarer Bergh.

Da Lillehammer Kino bestemte seg for å arrangere drive-in, var kinosjefen overbevist om at forslaget ville utgjøre et positivt innslag i en ellers fremmed hverdag. Likevel har den enorme responsen vært over all forventning.  

−Jeg skjønte jo at dette ville bety mye. Men riktig hvor viktig det har vært for folk, det har jeg nok ikke helt skjønt. Det er veldig fint å oppleve de tilbakemeldingene vi får, sier Bergh.

En annerledes filmopplevelse

I ettertid er det flere kinoer som har fått opp øynene for drive-in-kino, blant annet i Oslo, Tønsberg og Bergen. Også her har responsen vært stor. Andre kinoer har i midlertid valgt å avstå. Blant noen av disse er ett av argumentene at drive-in-kino ikke vil gi den samme, store kinokvaliteten for pengene. Hos Lillehammer Kino derimot, er det først og fremst samholdsfølelsen som har blitt løftet frem.

−Jeg er helt enig i at det ikke blir den samme opplevelsen som i en kinosal. Men det blir en helt annen opplevelse, som også gir en fin følelse. Veldig mange synes at det å se en ny film sammen på et stort lerret, er noe helt annet enn å se på streaming - uansett om det ikke er i en mørk kinosal. Selv om noen av drive-in gjestene syntes den ene filmen var litt kjedelig, mente de likevel at det var en fantastisk opplevelse bare å være der og få tatt del i noe, forteller Bergh.

Mens helsekrisen har mørklagt kinoer verden over, er kinosjefen glad for at bedriften har klart å skape en alternativ inntekt. Foto: Nick Cooper / Unsplash

Mens helsekrisen har mørklagt kinoer verden over, er kinosjefen glad for at bedriften har klart å skape en alternativ inntekt. Foto: Nick Cooper / Unsplash

Til tross for at arrangementet ikke satte regnskapet i pluss, er Bergh likevel glad for at kinoen på denne måten har klart å skape økonomisk bevegelse gjennom den vanskelige tiden bransjen har stått i.

−Vi klarte ikke å gå noe særlig i overskudd, men vi fikk dekket inn personalkostnader. Her har vi jo folk i arbeid uansett, for vi er en kommunal kino. Så da er det fint å kunne skape noe inntekt som veier opp for alle utgiftene vi møter på uansett, forteller Bergh. Hun understreker at ingenting av dette hadde vært mulig, hadde det ikke vært for alle midlene Lillehammer Kino fikk sponset av Strandtorget Kjøpesenter.

Med både drive-in-kino og flere private filmvisninger på skjemaet, blir det noen travle påskedager i vente for de ansatte ved kinoen. Og mens koronakrisen tordner videre gjennom landet, forsøker de å gjøre sitt beste for å tilby publikum noe annet å tenke på. For en liten stund.