Hvorfor er "The Office" så populært?

Artikkel - Marius Kaurin

Netflix har annonsert at  "The Office" vil bli fjernet fra platformen ved slutten av 2020. Dette har skapt store reaksjoner fra fans over hele verden - men hva er det egentlig som gjør denne serien så populær?

En plakat fra serien som viser noen av de ansatte vi ser mest til Opphavsrett: NBC / Foto: IMDb

En plakat fra serien som viser noen av de ansatte vi ser mest til
Opphavsrett: NBC / Foto: IMDb

“The Office” er en engelsk mockumentary TV-serie som firmaet NBC kjøpte rettighetene til i 2005. Den handler om papirfirmaet "Dunder Mifflin", og de ansatte der. Serien ble spilt inn fra 2005-2013, og tar i bruk hverdagshumor, men også bisarre situasjoner kun karakterer fra denne serien kan finne seg i. Store deler av serien fokuserer på sjefen, den barnslige og til tider ignorante, Michael Scott. Mye av hans tid går til å distrahere sine ansatte og gjøre seg kjekk for kameraet. Serien tar også for seg to av de ansatte, Pam Beesly og Jim Halpert, og deres romantiske reise, noe som igjen gir serien mer dybde og realisme.

Per i dag er “The Office” en av de mest sette seriene på Netflix. Tusenvis velger å se serien flere ganger, og mener at den likevel ikke mister komedisk verdi. Blant disse, er den kjente artisten Billie Eilish, som i et intervju med skuespilleren Rainn Wilson sier at hun har sett serien 13 ganger. Hun har også sneket replikker fra serien inn i sangen "My strange addiction". Det er derfor ikke rart at NBC, selskapet bak serien, ønsker den tilbake til sin egen streamingtjeneste i 2021.

"The Office" bruker en tidløs humor og skildrer situasjoner seerne kan kjenne seg igjen i. Det gi oss en sterkere tilknytning til både karakterene i seg selv, men også serien som helhet. Seriens struktur er også noe uvant for seerne, da karakterene er klar over at de filmes og ved flere anledninger anerkjenner kameraets nærvær. Dette, sammen med mye humor, gjør at flere velger å se serien på nytt når de er ferdige, fremfor å starte på noe nytt.