"Friends" - en av verdens mest sette TV-serier
Artikkel - Sofie Elise Oksavik
TV-serien «Friends» har holdt populariteten oppe siden første episoden ble sendt på lineær-TV for 25 år siden. Hva er det som gjør at serien er like populær i dag?
Du kjenner kanskje igjen de kjente frasene «You ate my sandwich? My sandwich?» eller «How you doin’?»? Den verdenskjente amerikanske situasjonskomedien «Friends» har blitt en del av 90-tallets popkultur. Serien gikk på lineær-TV fra 1994-2004, men er fortsatt en favoritt hos mange.
Serien følger en vennegjeng på seks ikoniske karakterer i midten av 20-årene: Monica, Joey, Chandler, Phoebe og Ross. Seeren får et innblikk i deres nære vennskap, både oppturer og nedturer. Hvorfor komedien har blitt en enorm suksess, og hvordan den fortsetter å engasjere over hele verden, tjuefem år etter sesongpremiere, har medieviter Kai Schwind forsket på.
Kai Schwind sier i podcasten til Krumsvik & Co at serien er en slags opplæring for vennskap. Den skildrer hvordan det er å vokse opp i en tid hvor vennene dine er som familien din, hvor det er på tide å etablere seg, finne jobb og klare seg i et forhold. Schwind forteller at «Friends» handler om en spesifikk tid i livet, noe som bidrar til å gjøre serien tidløs og universell - det er noe som alle kan relatere seg til. Serien er for mange «kose-TV», en serie med god stemning og karakterer man utvikler godt kjennskap til gjennom sesongene. «Friends» er en humoristisk og lystig serie, men tar også opp viktige og mer alvorlige temaer underveis, som blant annet surrogati og kjærlighetssorg.
– Vårt hovedfunn er det vi kaller intimitetsstrategien. Den gjør at vi som seere føler at vi kommer tett på og føler oss som en del av gjengen. Serieskaper Kevin Bright har sagt at de tenker at “Friends” skal fungere som en bruksanvisning i hva som møter deg i livet som ung voksen, sier Kai Shwind til Aftenposten.
TV-serien fremstiller hvordan det er å være ung, singel og bekymringsløs i tjueårene bosatt i New York. Den viser en verden uten smarttelefoner og sosiale medier som er en stor del av vår hverdag i dag. Etterhvert som man blir kjent med de ulike karakterene i “Friends”, forstår en humoren deres og blir kjent med alle lokasjonene karakterene pleier å henge på. Dette kan skape en følelse av samhørighet, ved at en føler seg som en del av hverdagen deres. For eksempel, er Monicas leilighet med på å skape en form for tilhørighet i vinkelen den er plassert, som at man sitter i stuen sammen med vennegjengen.
- Gjennom alle disse leddene: humor, opptreden, kinematografi og rammeverket rundt serien, er det dette som gjør at serien oppnår en slags intimitet med seeren. Man har lyst til å henge med dem og være med dem, sier Shcwind til Krumsvik & Co.
Selv om “Friends” er høyt elsket blant mange, har serien de siste årene fått en rekke kommentarer og kritikk. Det settes spørsmålstegn ved om 90-talls serien har innhold som kan virke støtende, som for eksempel at den kan virke homofobisk eller kjønnsdiskriminerende. Den har også fått kritikk for å ha vist lite mangfold, ettersom at serien har et overtall av hvite skuespillere. Schwind sier til Aftenposten at det er bra at kultur diskuteres, men at diskursen i samfunnet har endret seg. Han forteller at dersom serien hadde blitt produsert i dag ville skaperne gjort ting annerledes, men at det er mye «click bait» i påstandene.
Serien har over 52 millioner seere, som vil si at den er en av verdens mest sette TV-serier i historien. «Friends» var den mest sette serien på Netflix i fjor med 32,6 milliarder minutter. Hvis du ikke har sett serien enda er dette et binge-tips til deg. Det er 25 år siden serien ble vist første gang og den er forstått like populær. Det er vel grunn nok til å starte?