Kampen om de unge stemmene - TikTok kan ha hatt en betydelig effekt på utfallet av presidentvalget

Nyhetsartikkel - Lone Svenstrup

Høstens valg i USA endte til slutt i republikansk seier. Presidentvalget har ikke vært like jevnt på over 60 år og kandidatene har brukt alle krefter og midler på å hente stemmer - deriblant den kinesiske sosiale medieplattformen TikTok.

Siden Kamala Harris ble valgt som ny presidentkandidat sommeren før årets valg, har populariteten hennes tatt helt av på sosiale medier, spesielt TikTok. Ifølge VG mente forskere i sommer at den daværende positive oppblussingen rundt Harris kunne påvirke presidentvalget, spesielt blant unge. Donald Trump har også kommet på TikTok for å appellere til de unge velgerne, noe som kanskje var overraskende gitt hans tidligere negative kommentarer til plattformen.

Illustrasjon: Skjermbilder tatt fra TikTok-kontoene til de to kandidatene.

Trump endret mening

I 2020 kunne Trump meddele at regjeringen ønsket å forby TikTok i statene. Det har tildligere vært stor debatt om den kinesiske appen, der mange har vært redde for overvåkning. I årets valgkamp ser det ut til at den tidligere presidenten hadde snudd i sine meninger. I sommer kunne NRK meddele at den tidligere presidenten hadde lagt ut sin første video på plattformen. Kontoen hans ble raskt populær, og utkonkurrerte president Biden i følgerskala på kort tid. 

Avisforsider fra The New York Times og Financial Times etter at det ble klart at Donald Trump vant valget.
Foto: The Now Time / Unsplash

I dag har @realdonaldtrump over 14 millioner følgere og nærmere 104 millioner likerklikk på profilen. Videoene som blir publisert på profilen er av Trump selv eller videoer fra samlingene hans med inspirerende ord og taler. Spesielt for Trump kan den voksende populariteten hos unge menn være en viktig faktor for å vinne stemmer, da han etter det siste valget ble siktet for falske påstander om valgfusk, hysjepenger til pornoskuespiller og medvirkning i kongresstormingen.

Ifølge The Guardian stemte 56 prosent av unge menn på Trump. Til sammenligning stemte 40 prosent av unge kvinner på han.

Harris fulgte etter

En knapp måned før hun offisielt ble demokratenes kandidat, lagde også Harris en profil på TikTok som raskt gikk viralt i sosiale medier. NRK kunne rapportere at den første videoen hennes fikk over 6 millioner visninger på under ett døgn. I skrivende stund har brukeren 9,3 millioner følgere og over 147 millioner likerklikk.

Det er i midlertid en annen profil som har vært avgjørende for Harris sin kampanje: @kamalahq. Denne profilen har i dag 5,7 millioner følgere og over 306 millioner likerklikk. Videoer publisert på denne kanalen appellerer til de unge, spesielt grunnet bruken av memes. Dette verktøyet kan romme store betydninger og meldinger inn i et kort klipp eller bilde, og de spres også i en enorm fart.

Medieforsker Ragnhild Mølster, ved Universitetet i Bergen, fortalte til VG at det kunne ha mye å si for unge velgere og deres stemmer at videoene til Harris gikk viralt på TikTok:

– Selv om det skal mye til for å flytte stemmer, så kan videoer som disse hjelpe de som allerede er enige med å bli mer enige. Og også kanskje vippe de som er usikre over på den ene eller den andre siden.

- Ragnhild Mølster, Universitetet i Bergen

Unge voksne ønsker å stemme

Det kan ha vært de unge voksne som har vært den avgjørende gruppen i årets presidentvalg, spesielt for Harris. De tre hovedsakene som opptok unge velgere i år var økonomi, jobbmarkedet og abort. Demokratene som tradisjon har å få nesten 60% av de unges stemmer. I år fikk de derimot bare 53% støtte i følge NPR.

The New York Times publiserte en artikkel før valget i 2020, der det kom frem at i aldersgruppen 18-29 stemte færre enn halvparten i valget i 2016. Dette er imidlertid ikke en indikator på lav interesse, men heller andre forhold som økonomi og timeplan, som gjør det utfordrende å stemme, viser statistikk fra artikkelen. Intensjonen og ønske om å stemme er høy.

Foreløpig statistikk over velgerne denne høsten viser at det imidlertid har vært en svak prosentnedgang når det gjelder unge voksne som stemte i dette valget, sammenlignet med valget i 2020. Over halvparten av unge gav sin stemme til Harris, og statistikken viser også at denne aldersgruppen lente mer mot å stemme Harris enn noen av de andre aldersgruppene. Harris hadde allerede gått viral som meme på TikTok og var kjent for mange unge allerede før hun ble utpekt som demokratenes nye presidentkandidat.

Banneret på X-kontoen til Kamala HQ har hentet inspirasjon fra begrepet “Brat”, etter en sang fra Charli XCX. “Kamala is brat” har blitt sagt i positiv betydning siden begrepet gikk viralt.

Skjermbilde: Kamala HQ / X

Gen Z tar over styringen

TikTok er den femte mest brukte sosiale medieplattformen i verden, og den er ledende når det kommer til videostreaming. Det er de mellom 18 og 24 år som bruker TikTok mest. Denne aldersgruppen har, som nevnt, vært viktig å tenke på under årets valg. Teamet som har drevet @kamalahq på TikTok har bestått av fem unge voksne - i nettopp denne aldersgruppen. Dette kan ha hatt mye å si for hva slags innhold som ble produsert for profilen, slik som kunnskap om hva som skal til for å nå de unge velgerne.

Trump har også brukt Gen Z for råd i sin publisering og sier at hans sønn, Baron Trump, har vært med på å påvirke innholdet for profilene, ifølge VG.

Trump har ikke publisert noe på sin TikTok-konto siden valgnatten. Harris derimot har lagt ut en video på sin private TikTok, samt en avskjedsvideo fra @kamalahq. Det finnes ikke tall på hvilken direkte effekt TikTok har hatt i å samle unge stemmer, men det er sikkert at populære sosiale medier slik som TikTok, kan ha bidratt sterkt i årets presidentvalg.