Threads vs. X: Kampen om å revolusjonere fremtidens digitale landskap
Nyhetsartikkel - Alexandra M. Lunstøeng
Denne sommeren har flere fulgt med på Xs store konkurrent, nemlig Threads. Da plattformen først ble lansert, lastet over 30 millioner mennesker ned appen. Men vil Threads bli like stor som det Xs forgjenger Twitter en gang var, eller er det bare enda et tappert forsøk på å revolusjonere sosiale medier?
Vi lever i en verden der digitale plattformer i stor grad styrer måten vi kommuniserer med hverandre på. Denne sommeren har man kanskje latt seg bemerke av særlig to plattformer, Threads og X (tidligere kjent som Twitter). De befinner seg for tiden midt i bokseringen, der vinneren tar med seg sosiale medier-tronen hjem.
Threads: en plattform for nyskapende samspill
Threads er det siste tilskuddet til Mark Zuckerbergs Meta-univers. Med Threads kan brukere opprette sammenhengende innlegg, eller tråder for å formidle informasjon på en mer strukturert måte.
Man kan lage korte tråder, som kan deles med følgerne sine eller et knippe av noen spesifikke kontakter. Med Threads kan man dele tanker og ideer med hverandre, og hver tråd er begrenset til 280 tegn. Det er også mulig å dele bilder og videoer med hverandre.
Visjonen til appen er å være en plattform for nyskapende tilnærming til virtuelt samspill, der man kan opprette sitt eget helt unike digitale fotavtrykk.
Fra Fuglekvitter til X-Faktor
Verden ble først introdusert for Twitter i 2006. Plattformen startet som en enkel mikrobloggingstjeneste, som raskt ble en av de mest populære sosiale mediene i verden. Twitter ble en kilde til sanntidsnyheter, deling av tanker i 280 tegn eller mindre og kilden til verdens mest populære emneknagger.
Nylig skjedde det en endring. Den kontroversielle Elon Musk kjøpte opp plattformen, og den velkjente logoen av en blå fugl ble transformert til en X.
Med Musk i førersetet skal ikke X bare være en oppdatering av Twitter. Med nytt navn, så har plattformen også fått en ny identitet og nye funksjoner.
X skal være en mer allsidig plattform som inkluderer funksjoner som direktemeldinger, bilde- og videodeling og direktestrømminger. Plattformen er ikke lenger begrenset til korte tekstmeldinger. Slik kan det virke som at plattformen har en ambisjon om å bli det ultimate, virtuelle møtestedet for brukere over hele verden.
Ville saksøke Meta
Det kan virke som at Threads har fått Musk til å se rødt. I sommer meldte flere medier, deriblant NRK, om at X-eieren truet med søksmål mot Meta på grunn av dens nye plattform.
Det ble meldt om at Musk mente at Threads var en kopi av Twitter. Videre kom han med beskyldninger om at Meta har ansatt tidligere Twitter-utviklere for å lage appen.
Ifølge NRK har Andy Stone, kommunikasjonsdirektør i Meta, uttalt seg om dette til nettavisen Semafor, der han har avist Musks påstand:
– Ingen i utviklingsteamet til Threads er tidligere Twitter-ansatte.
Hva skjer nå?
Det store spørsmålet gjenstår: Hva vil fremtiden til Threads og X bringe? Vil den nye Meta-plattformen bli det nye stedet for dype og engasjerende diskusjoner, eller vil den havne i skyggen til X, som har som mål å revolusjonere måten brukere deler og engasjerer seg i digitalt innhold?
Hvilken plattform som kommer seirende ut som kongen av mikroblogging, gjenstår enda å se. Det er imidlertid ikke tvil om at begge plattformene jobber iherdige med å revolusjonere fremtidens sosiale medier og digitale landskap, og de har alles øyne rettet mot seg.