Permitteringer i medie-Norge tross skyhøye lesertall
Nyhetsartikkel - Linnea J. Aasrum
De siste ukene har PRESSET. skrevet om medieomfanget og fremstillingen av koronaviruset. Mediene er en ekstra viktig kilde til informasjon når vi sitter i karantene og isolasjon. Lesertallene har flydd til værs, men allikevel er det også tøffe tider i mediebransjen.
Man skulle tro at dette er en høytid for mediene. Nå når alle sitter hjemme i karantene eller isolasjon blir skjermen vår nærmeste venn. Med en skjerm lett tilgjengelig er det lavere terskel for å scrolle seg gjennom nyhetsbildet. Journalister og fotografer jobber på spreng for å få ut mest mulig informasjon slik at vi kan holde oss oppdaterte på hva som skjer i verden hjemme fra stua. Da er det kanskje rart for mange at medie-Norge nå ser behovet for å permittere sine ansatte.
En absurd situasjon
Flere redaktører over hele Norge sier de opplever skyhøye lesertall, men at annonseinntektene henger i en tynn tråd. Dette er årsaken til at flere mediehus ser seg nødt til å permittere folk.
Leserne strømmer til oss, vi jobber på spreng og har aldri hatt så mye stoff ute. Det oppleves nesten som vi står i ei bøtte med kaldt vann og ei med varmt vann samtidig, uttalte nyhetsredaktør Katrine Lia i Agderposten til Journalisten nå nylig.
PRESSET. har tidligere skrevet om den enorme mengden saker mediene har dekket og produsert under korona-situasjonen. Ulike nyhetsmedier skriver om rekordtall og økt trafikk. Presset øker enormt for å få ut saker som er gode og som følger etiske retningslinjer. Dette er spesielt vanskelig med færre ansatte i lokalene grunnet smittefare, men også på grunn av sparetiltakene som har blitt satt inn.
Krisepakke til mediene
Journalisten skriver mandag at Blommenholm Industrier, som er Schibsteds største eier, har vedtatt å gi et beløp på ti millioner kroner til ulike redaksjoner i Schibsted for å kunne styrke journalistikken under koronaperioden.
De siste dagene har det vært et tydelig fokus på hvordan journalister og fotografer skal presentere saker og bilder for leserne. Dette er et dilemma som er enda vanskeligere å løse når vi står oppi en ekstraordinær situasjon. Som informasjonskanal vil det derfor være viktig med en slik pengestøtte for å kunne sikre god journalistikk fremover.