Hver sjette norske artikkel handler om koronaviruset
Nyhetsartikkel - Susanna Mathea Arsky
Ikke siden oppslagene om tragedien 22.juli har medienorge produsert så mye innhold om ett tema som koronaviruset. Siden 1. januar har det blitt skrevet nærmere 140.000 artikler om pandemien.
Det er ifølge Aftenposten medieovervåkings- og analysebyrået Retriver som kommer med tallene etter gjennomgang av medieinnhold.
– Normalt blir det publisert mellom 7000 og 8000 oppslag i disse mediene totalt i løpet av ett døgn. Nå ser vi at det blir publisert like mange saker kun om koronaviruset på et døgn. Så det er massivt, sier Guro Lindebjerg, daglig leder i Retriever til Aftenposten.
De rapporterer at om lag hvert sjette medieoppslag er om koronaviruset.
I etterkant av terrorhandlingene 22.juli 2011 ble det skrevet 150.000 artikler til og med jul. Dette tyder på at koronaviruset som tema vi overgå dette tallet, da det så langt kun er 3 måneder inn i rapporteringen om epidemien.
Verden står stille
Selv om tidligere tilfeller av virale epidemier har skapt furore har koronaviruset bidratt til nærmest apokalyptiske tilstander med permitteringer og sosial distansering. Viktige politiske skikkelser som Angela Merkel er satt i karantene, og store deler av den arbeidende befolkningen blir bedt om å holde seg hjemme, ergo skjer det betydelig mindre for mediene å dekke.
I PRESSET. har vi allerede rapportert om kulturelle begivenheter som bortfaller på bakgrunn av viruset, og vil oppdatere våre leser jevnlig om mediebransjen samt hvordan den påvirkes av situasjonen vi nå står i.