Anthem: nok et stort spillstudio slipper nok et uferdig spill
Nyhetsartikkel – Anders W. Letnes
Fredag slapp prestisjestudioet Bioware spillet Anthem. Det skriver seg inn i en lang rekke spill som omtales som ”uferdige”. En trend har blitt synlig de siste årene: store spillstudioer slipper uferdige storspill. Hvorfor?
Anthem-lanseringen minner om fjorårets Fallout 76. Både Bethesda (Fallout 76) og Bioware (Anthem) er kjent for RPG-er for en spiller. Både Fallout 76 og Anthem var forsøk på noe nytt. For så vidt prøvde begge spill seg på det samme: skape en flerspiller-versjon av spillene selskapene er kjent for. Fallout 76 ble ikke godt mottatt, verken av anmeldere eller spillere. I dag har det en Metacritic-score på 53/100, og en brukerscore på samme side på 2.5/10. Spillet solgte dårligere enn andre Bethesda spill (f. eks. Fallout 4, The Elder Scrolls: Skyrim), og utvikleren har jobbet på spreng i etterkant for å rette opp feilene.
Per nå har Anthem 60/100 og 4/10. Tilbakemeldingene fra både anmeldere og fans er at det har såpass mange feil, bugs og problemer at det ikke kan kalles ferdig. Dette ble sagt om Fallout 76 også. Hvorfor feiler disse rutinerte studioene? Hvorfor slipper de uferdige spill? Er det fordi de går utenfor sin ”komfortsone”, eller ligger noe annet bak? To trender kan forklare Anthem.
En delt verden som lever sitt eget liv
Den første trenden handler om hva slags type spill Anthem er. Tidligere Bioware-spill har foregått i store spillverdener som en spiller kan utforske. Anthem er derimot online, og spillerne utforsker en ”delt verden” sammen. Altså har det MMO-elementer (Massive Multiplayer Online) av typen World of Warcraft. I tillegg har det skytingen man kjenner fra eksempelvis Call of Duty. Spillutvikleren Bungie, kjent for Halo-serien, har prøvd noe lignende med Destiny. Spillet var ment å holde spillerne engasjert i årevis, og skulle ”leve sitt eget liv”. Imidlertid kom oppfølgeren bare tre år senere.
Early Access
Trenden med spill under stadig utvikling kan kanskje knyttes til den andre trenden, nemlig Early Access. Samtidig kan trenden knyttes til hvorfor Anthem ble sluppet i uferdig stand. Spillnettbutikken Steam har for alvor gjort Early Access populært. For en liten penge kan Steam-brukere spille uferdige spill, vel vitende om at spillene fortsatt er under utvikling. Utviklerne får tilbakemelding på hva som fungerer, og spillerne kan påvirke utviklingen.
Mange Early Access-spill har slått an, både under Early Access, og etter det var ferdig. Allikevel er det ingen sikker vei til suksess. Noen spill blir værende så lenge i Early Access at fans mister interessen. Andre spill slipper i ferdig versjon uten at mye er blitt endret på. Minecraft er et eksempel på et spill som har utviklet seg over tid, og som i tillegg holdt spillerne engasjert underveis. Selvsagt er det ingen garanti for at spillerne er så tålmodige som Minecraft-fansen. Spillbransjen er i konstant utvikling, og mange kjemper om oppmerksomheten. Feiler man ved lansering skal det mye til for å klare seg.
Det suksessrike spillet PlayerUnknown´s Battlegrounds har kombinert de nevnte trendene. Det er online og i stadig utvikling, og kommer fra Early Access. Dette spillet gjorde ”battle royale-sjangeren” kjent, og er en slags Hunger Games i spillform. Både dette og andre konkurransebaserte spill viser at samme spill kan engasjere spillerne over lang tid.
Uferdig
Store utgivere og utviklere har også vist interesse for dette. Electronic Arts (EA), utgiveren som eier Anthem-utvikleren Bioware, har uttalt at de vil fokusere på ”games as a service”. Lykkes de med Anthem? Både kritikere og spillere er negative. Metacritic-scoren på 60/100 er litt over middels, men langt under Biowares standard. De fleste Bioware-spill nærmer seg 100. Hva har skjedd?
En årsak kan være forventninger. Bioware er som nevnt kjent for gjennomførte RPG-er for en spiller. Mange anmeldere spør seg hvem Anthem er laget for. Kanskje appellerer det til de som liker online flerspillere i stadig utvikling. Samtidig kan det tenkes at Bioware-fansen ikke liker disse. I tillegg virker det som om Anthem gjør mange av de samme feilene det første Destiny gjorde i sin tid. Dette vitner om dårlig research, en tabbe i en bransje med så stor kamp om oppmerksomheten.
Et annet problem mange peker på er at spillet ikke virker ferdig. Faktisk skriver spillnettstedet Kotaku at Anthem burde vært Early Access. Som med Fallout 76 i fjor er altså Anthem fullt av bugs og feil. Dette er en trend som kanskje kan knyttes til Early Access. Dynamikken virker nemlig til å ha forflyttet seg fra Steam til de store utviklerne.
De siste årene har flere og flere spill blitt kalt ”uferdige” av anmeldere og spillere. En forskjell mellom disse storspillene og Early Access er hvor mange person som står bak. Man forventer kanskje ikke like mye av et team på et par personer som av et på et par hundre. En annen forskjell er at man med Early Access vet at man spiller et uferdig spill, og man betaler dessuten en redusert pris for det. Anthem koster fullpris.
Spill er en unik medieform. Selvsagt gjøres det endringer på filmer og bøker i etterkant, eksempelvis med ”Director´s Cut” eller andreutgaver. Her legger man gjerne til scener som ble klippet bort, eller fikser skrivefeil og annet. Som Early Access viser kan riktignok spill konstant forbedres og endres på.
Før i tiden, før konsoller var koblet til nettet, var det ikke dette like enkelt. Bugs har alltid eksistert, men utviklerne var klar over at de ikke kunne endre et spill når det først var ute. Noen spill har hatt nedlastbart innhold man kan spille etter man er ferdig med spillets hoveddel, men ellers vært i god stand. I blant jobber utvikleren videre på spillet i perioden før det kommer i butikkhyllene. En ”Day 1 Patch” gir spillet en overhaling før du rekker å spille det som originalt var den ferdige utgaven.
Anthem har en slik. Patchen forbedrer spillet, men mange skriver at det fortsatt føles uferdig, repetitivt og tomt. Hvorvidt det er Early Access som har påvirket de store utviklerne eller ikke, er uvisst. Kanskje har de sett at folk betaler for uferdige spill, og så prøver de seg på det samme. Og siden trenden fortsetter tyder det på at de tjener nok penger på det til at det lar seg gjøre. Samtidig virker det som spillere er lei. Per nå har Anthem 4/10 i brukerscore på Metacritic. Spørsmålet er om utviklerne ser på sånne tall i det hele tatt.