Tidsåndens app
Kommentar - Thea S. Nilsen
De siste 20 årene har vi hatt en rekke apper som har definert den ene generasjonen etter den andre. Først kom Myspace. Deretter Facebook. Siden har det kommet mang en populær SoMe-plattform: Reddit, Twitter, Instagram, Snapchat. Men sjeldent har vi sett en app med rekkevidden og påvirkningskraften, engasjementet og kreativiteten, som TikTok har hatt de siste par årene.
Pandemifordriv
TikTok ble først lansert i 2016, men jeg vil påstå at appen virkelig tok av, og ble en del av alles hverdag, fra og med mars 2020. For nei, dessverre, man kommer ikke utenom litt pandemiprat når man skal snakke om TikTok. Når jeg tenker tilbake til første lockdown for tre år siden, er det med litt blandede følelser. Selv om det var en deprimerende, ensom og kjedelig tid for mange, kjenner jeg også på en bitteliten følelse av nostalgi. For det var noe litt koselig med å se folk fra hele verden samles på en og samme plattform for å dele de beste oppskriftene på bananbrød og dalgonakaffe, mens man så på Tiger King og Bridgerton, og øvde på den nyeste dansetrendene.
TikTok ble for mange et samlingspunkt online, da SoMe plutselig var en av få muligheter folk hadde til å kommunisere og sosialisere på. Bare dette i seg selv tror jeg vil være grunn nok til at vi om noen år vil se tilbake på tidlig 2020-tall og trekke fram TikTok som en sentral del av manges hverdag. Pandemien la grunnlaget for plattformens eksplosjon i popularitet, men det virkelig interresante med TikTok er hvor stor påvirkning appen egentlig har, ikke bare online, men også i det virkelige liv.
1 bestselger // public enemy #1
Det er ingen hemmelighet at TikTok har fått overveldende mye makt innenfor flere ulike bransjer. Én person legger ut en video av en bok hun syntes var skikkelig bra? Boom, boka har blitt en umiddelbar bestselger, og har fått et av de grusomt stygge falske klistremerkene på forsiden, som skryter av at den er en “TikTok-sensasjon”. En annen legger ut et kort klipp med en fengende låt i bakgrunnen? Vipps, der var sangen på toppen av hitlistene. En viral video på TikTok kan ha uforståelig stor påvirkningskraft. Dette er en av egenskapene ved appen jeg liker best: at hvem som helst har muligheten til å kanskje få kickstartet drømmekarieren.
For jeg har sett mang en ukjent forfatter på for you-siden min pitche den nye boka si. Et par milioner visninger senere, og personen har plutselig fått seg publiseringsavtale med et forlag. TikTok gir folk muligheten til å lykkes, ofte i større grad enn de får i det virkelige liv (jeg mener dog ikke at appen er totalt uten fordommer og privilegier, det slipper vi dessverre ikke helt unna online heller). Det virker også som at folk liker å observere disse suksesshistoriene utfolde seg. I en tid preget av prisøkninger, klimakrise, krig og generell usikkerhet, kan denne typen feel good-innhold føles som et koselig lite plaster på såret i en stressende hverdag.
Jeg vil også bare påpeke at selv om vi lenge har visst at tenåringsjenter (og spesielt fangirls) sitter på mye mer makt enn de ofte får æren for, står TikTok som et tydelig bevis på nettopp dette. Ta Colleen Hoover, for eksempel. Elsk eller hat henne, hun ler uansett hele veien til banken, da hun nå har blitt en av verdens mest bestselgende forfattere. Tenåringsjentene på #booktok styrer dagens forlagsbransje, både på godt og vondt.
TikTok-brukere kan være støttende og behjelpelige, helt til noen gjør noe man ikke er 100% enig i. For det skal ikke mye til for å bli cancelled på tiktok. Det virker noen ganger knapt som at det skilles mellom alvorlige lovbrudd og det å for eksempel å bli tatt på film i å se litt rart på noen. Hvis TikTok-brukere har bestemt seg for å snu seg mot deg, er det game over. Mange har en slags vigilante-innstilling, folk er engasjerte, og blir raskt sinte på andres vegne. Om det er et forsøk på å virke moralsk overlegen, et ønske om å skape noe slags rettferdighet i et urettferdig, samfunn eller om folk genuint bare vil forsøke å gjøre verden til et bedre sted er vanskelig å svare på, og jeg kommer heller ikke til å forsøke å gjette meg fram til noe svar. Uansett er det ofte sterke følelser involvert, og slike saker som skal avsløre noen som har gjort noe galt, sprer seg ofte som ild i tørt gress, og folk slenger seg på. For det er lett å la seg rive med når resten av internettet er sinte på noen.
Ekte og ufiltrert
I det siste har vi begynt å se en tendens til at vi nå har begynt å bevege oss bort fra perfekt oppstilte instagram bilder, hvor alt skal se pent og perfekt, estetisk og oppstilt ut. Vi vil ha noe mer ekte. Videoene som ofte går viralt på TikTok virker ofte som at de har blitt filmet i ett opptak, uten noe fancy redigering; ofte er det bare en person som filmer seg selv snakke om et eller annet flaut de har gjort, eller opplevde. Selvfølgelig finnes det en og annen picture perfect, estetisk bakevideo her og der, men TikTok har blitt en del av en større SoMe-trend hvor målet er å virke mer autentisk og naturlig, og late som at man ikke bryr seg så mye. Jeg tar meg selv noenganger i å tenke, når jeg scroller gjennom video etter video, at en del unge folk på plattformen kanskje deler litt vel mye personlige og flaue historier og informasjon om seg selv, men så skal det jo sies at vi ikke var så mye bedre selv for et tiår siden, men småkleine Facebook-oppdateringer til både høyre og venstre. Scroll nedover profilen din og sjekk selv, om du tør…
Hva blir det neste store?
Hvem vil ta over staffettpinnen etter TikTok? Vil det dukke opp en ny app om et par år som blir det nye store? Kommer en av våre favorittmilliardærer (please se sarkasmen) til å komme luskende med et nytt produkt de kan bruke til å få både penger og persondata ut av oss? Elon med hjernechippen sin, eller kanskje Mark med sitt småtriste Metaverse-prosjekt? Og vil det nye alternative klare å nå opp til alt TikTok har gjort, og klart, de siste par årene? Hvem vet? Vi får bare vente og se.