Influencers komplekser og ytringer
Arikkel - Marie H. Steinkjer
Sophie Elise Isachsen (24) har i lang tid fått ytret seg fritt angående sine komplekser knyttet til utseende. Dette gikk Kristin Gjelsvik (32) hardt ned på forrige uke gjennom en video postet på egen blogg.
I følge Kristin er det få som stiller kritiske spørsmål til det Sophie Elise daglig produserer av lesestoff. Dette har vært skjønnhetsprodukter og kliniske operasjoner som kan være et resultat av egne kroppslige komplekser.
Er det så greit å ytre seg fritt når man vet at man har flere hundre tusen som ser opp til deg?
Det er mulig å argumentere med at det ikke er frivillig å bli en influencer. Det er noen som har flaks og en tiltrekningskraft som gjør at flere hundre tusen velger å følge den og dens liv. Man kan si det er urettferdig at man da skal ha mindre rett til å si og skrive det man selv vil. Det er jo tross alt ytringsfriheten vi snakker om.
Dessverre er det ikke så enkelt.
Ytringsfriheten burde ha begrensninger når markedet sponser produkter slik at det blir presentert av influenceren selv. Ytringer bør også gjennomtenkes når et stort omfang av følgere er unge mennesker som søker forbilder.
Det er derfor mye riktig Kristin Gjelsvik sier om Sophie Elise. Det er ikke greit å lange ut om egne komplekser og tiltak til å endre på dette, når mesteparten av dem som hører på er unge jenter som selv sliter med komplekser. I verste fall kan kompleksene komme når det kontinuerlig blir fremstilt som det er noe alle bør ha.
For å bli en influencer har man ofte en personlighet som skaper nysgjerrighet blant andre. For noen skjer det naturlig, og kanskje ufrivillig. Men det er når dem begynner å ta betalt for å markedsføre produkter at det bør bli strengere retningslinjer. Det er her ytringsfriheten til enkeltpersoner bør ha en begrensning. Det er nå man kanskje bør begynne å sammenligne influencere med andre mediehus, og la dem stå like ansvarlige for innholdet dem produserer.
Med så mange plattformer hvor skjønnhetsidealer og urealistiske livskriterier blir fremsilt og forsøkt solgt, er det vanskelig å vite hvordan man skal håndtere det. Sophie Elise har valgt å svare med å normalisere plastisk kirurgi. Et unaturlig syn på oss selv har blitt skapt gjennom en markedsføringstaktikk som lenge har vært tatt i bruk, med opinionsledere som mellomledd. Det er vanskelig å legge all skyld på Sophie Elise når det kommer til innholdet hun produserer - både med og uten spons. Viktig er det at andre, som Kristin Gjelsvik, bevisstgjør handlingene som er med på å opprettholde samfunnet med komplekser hvor utseende er markedsnyttig. Forhåpentligvis vil det skje en endring.