Searching og de sosiale mediene
Artikkel - Magnus Biringvad
Filmen Searching er på overflaten en solid thriller, men underliggende er det en dypere historie om fremmedgjøring og uvitenhet blant bekjente i de sosiale mediers tidsalder.
Searching kom i fjor høst, og ble fort en uventet fulltreffer på kino og senere på streamingtjenester. Filmens største salgspunkt er at hele handlingen foregår på en pc-skjerm, noe skrekkfilmen Unfriended startet med for flere år siden der hele filmen var en Skype-samtale blant venner. Searching følger den samme gimmicken, men er mye mer utfylt med bruk av ekte tjenester som Google Maps, Google Earth, Facebook, Instagram og enda flere kjente sosiale medier for å kunne selge realismen i handlingen godt nok. I filmen følger vi faren David, spilt av John Cho, som finner ut at hans seksten år gamle datter Margot har forsvunnet sporløst. Etter nesten to døgn uten et spor begynner søket etter Margot å bli desperat, og han bryter seg inn på laptopen hennes i håp om å kunne finne noen spor om hvor hun kan ha dratt. Dette blir starten på en reise ned i datterens privatliv på pcen og på sosiale medier som vil forandre farens oppfattelse av sin datter drastisk.
Searching har et nokså enkelt premiss som utfolder seg naturlig, men det er utførelsen som gjør den unik. At hele plottet er rundt faren David og privatetterforskeren Pamela som går gjennom datterens Instagram, Facebook og en Twitch-lignende streamingside gir seeren, og karakterene, mer og mer informasjon om datterens dobbeltliv på sosiale medier blir ufattelig spennende og innovativt. Det har også mye å si om de sosiale mediers fremmedgjøring av familier. Davids oppfattelse av datteren som en skoleflink og populær jente blir totalt knust der det kommer frem at hun møter fremmede hun lurer for penger og at hun streamer sine personlige tanker til offentligheten istedenfor å snakke med sin egen far. Det er ganske hjerteskjærende å se en far sakte men sikkert finne ut at hans oppfatning av datteren ikke stemmer, og at de har blitt såpass fremmede selv om de bor i samme hus. Og alt har blitt avslørt gjennom sosiale medier.
Tematikken Searching tar opp er relevant når man ser på sosiale mediers effekt på mennesket og dets relasjoner. Ironien i at sosiale medier, som skulle bringe folk mer sammen, har gjort alt enda mer usosialt er gjennomgående i denne filmen. Det kan sees på karakterenes forhold til hverandre og grunnen til at plottet setter i gang er faren Davids uvitenhet av datterens egentlige liv som egentlig er på fullt display for offentligheten på internett. De er fremmedgjort fra hverandre og datterens egentlige følelser blir streamet på en nettside. Filmens skremmende konklusjon setter virkelig spikeren i kista for hvordan de sosiale mediene har distansert familiemedlemmene fra hverandre. Searching er en viktig film som tar opp mange av farene ved de sosiale mediene og hvordan det distanserer oss fra hverandre. Hvor usosialt det egentlig kan bli. Som den ene manusforfatteren Sev Ohanian spurte på podcastet Beyond The Screenplay: I en verden der alle er koblet sammen med alle disse appene, enhetene og programmene. Hva vil da historien om en far og datter i samme hus som ikke er koblet sammen være?