En betalt virkelighet
Lederartikkel - Steffen Tomt
Med et samfunn sentrert rundt digitale løsninger, nettbaserte sosiale plattformer, og en stadig gråere linje mellom forbrukere og produsenter råder det ingen tvil om at vi omgir oss selv med reklamert innhold og påvirkning daglig, men er vi klar over konsekvensene?
Studier på hvor mange reklamer og kommersielt motivert innhold vi observerer hver dag estimerer en bedagelig sum på et sted mellom 5 000 og 10 000 reklamer, for et gjennomsnittelige individ i et moderne, digitalisert samfunn. Så hvordan kan vi i det hele tatt forholde oss til denne voldsomme mengden innhold og mulig påvirkning? Hva gjør dette med oss som et samfunn og som individer?
Reklame er i sin reneste og enkleste form en betalt kommunisering av et bestemt innhold, en bestemt ide eller informasjon. Dette innholdet har uendelig mange former, fremstillingsmåter, og effekter på oss som samfunn, hvor noen blir sittende som minneverdige mens de alle fleste forsvinner utenfor vårt synsfelt. Som Gullfisken, den årlige norske hedersprisen for den aller beste reklamefilmen, vitner om at reklame som et fenomen har en helt spesiell posisjon i vårt samfunn - samtidig som en kan erge seg over uendelige annonser på sosiale plattformer, kan en le og smile over innovative, kreative og morsomme kortfilmer (på tross av den betalte kommuniseringen).
Endringer i denne forståelsen av reklame er riktignok allerede i sving - forbud med retusjering av offentlig reklame i Oslo byområde, innskrenkninger i annonser på sosiale plattformer, og bedre tilrettelegging for å kunne skjerme seg selv fra uønskede annonser vil kanskje bidra til å senke antall med annonser vi ser hver dag ned fra den svimlende mengende mellom 5 000 og 10 000.
I mellomtiden, er det viktig med et kritisk blikk, en kritisk holdning, og en vurdering av hva du faktisk omgir deg selv med. Ikke all reklame er dårlig, men all reklame vil alltid være motivert av en betalende part, med et ønske om å endre vår virkelighet.
Velkommen til et helt nytt temanummer, med 12 dyptgående artikler og saker om reklamens påvirkning, endringer, og veien videre for reklamens posisjon i vårt samfunn.