Uretusjert reklame kommer til å ta livet av motebransjen
Artikkel - Ariam Amanuel
Ungdommer i dag er veldig utsatt for de uoppnåelige kroppsidealene som reklameindustrien lager. Et flertall i Storinget har nå stemt for at retusjert reklame alltid skal merkes. Men hvordan kommer dette til å påvirke motebransjen?
Alle reklamer hvor modellen blir retusjert skal merkes, for at unge ikke skal tro at det er det som er kroppsidealet. Amar Faiz fra modellbyrået Idol Looks tror ikke at merknad av retusjert reklame vil hjelpe. Han sier også at det kommer til å være problematisk fordi norske magasiner også samarbeider med internasjonale motehus hvor de ikke vil finne seg i et slikt påbud. Dette kan da føre til at de ikke lenger vil samarbeide med norske magasiner.
I tillegg har vi idag Instagram og andre sosiale medier hvor folk kan retusjere bildene de legger ut. De fleste ungdommer idag har Instagram og de er mer eksponert for kroppspress på sosiale medier enn på reklameplakaten de ser. På sosiale medier legger man ut bilder av deg selv og det er ingen regler om at du ikke kan retusjere dine egne bilder som du legger ut på din egen plattform.
Om påbud mot umerkede reklamebilder kommer til å minske kroppspresset er et godt spørsmål. Barn og unge i dag blir påvirket fra mange kanter og retusjerte reklamebilder er bare en liten del av det.
Maren Helly Jansen Sørbye, som er daglig leder i Pudder Agency mener at istedenfor å lage et påbud mot umerkede retusjerte bilder, burde man heller gi de unge verktøy for å håndtere vanskelige situasjoner som kroppspress.
Freddy André Øvstegård fra SV mener at argumnetet om at folk også blir påvirket av sosiale medier ikke er bra nok. Han poengterer at hvis reklamebransjen slutter å retusjere bildene sine vil ikke unge føle at de må retusjere sine egne bilder som de legger ut.
- Jeg tror at folk vil komme til å sette pris på kropper i alle former og variasjoner, avslutter han.