Kosmetisk reklame ønskes stoppet

Arikkel - Marie H. Steinkjer

I forrige temanummer ble det skrevet artikkel om akkurat dette og det ble en mediestorm rundt bloggeren Sophie Elise Isachsen (24) og hennes åpenhet om egne kosmetiske inngrep. Effekten av dette har skapt politisk debatt og flere ønsker nå å stanse bransjens utnyttelse av lett påvirkelige ungdom.

Foto: Antonika Chanel / Unsplash

Foto: Antonika Chanel / Unsplash

Påvirkning, sosiale medier og markedsføring holder hender om dagen, og det ser ut som politikerne har forstått at noe må endres for å bedre den psykiske helsen i landet. Nå er det flertall på Stortinget som ønsker forbud mot reklame av kosmetisk kirurgi. Å forby slik reklame kan bidra til å dempe kroppspresset mot unge, sier Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen til Aftenposten. Likevel sier psykolog Ingela Lundin Kvalem i samme artikkel at hun tviler på et reklameforbud vil gi den helt store effekten.

Det Kvalem sier har nok en sannhet i seg. Det er mer som skal til for å forbedre den psykiske helsen til dem som kjenner mye på kroppspresset, spesielt når kroppspresset skjer gjennom sosiale medier. Likevel kan dette bidra til å minske eksponeringen av kroppsfikserte ”løsninger” med slike inngrep, og forhindre slik kunnskap til unge barn.  

NRK opplyser om forskning gjennomført av Forbruksforskningsinstituttet SIFO, der 48 prosent av tenåringer mellom 15 og 16 år har mottatt reklame for plastisk kirurgi eller kosmetisk behandling med Botox. Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad sier til NRK at dette er kynisk markedsføring siden man vet at sosiale medier bidrar til press og stress blant unge.  

–      Denne typen markedsføring er uholdbar og forbudt. Forbrukertilsynet må sammen med andre tilsynsmyndigheter slå ned på dette, fortsetter Ropstad i intervjuet.  

NRK forklarer om sanksjoner som Forbrukertilsynet nå vurderer i henhold til reklame ulike klinikker fremmer. Det ble gjennomført en tilsynsaksjon for å sjekke markedsføringen av kosmetiske behandlinger. Seks influencere og seks klinikker fått brev om regler knyttet til markedsføring i kanaler der barn oppholder seg. En av disse er Sophie Elise Isachsen og hennes samarbeidspartner Eger Skinclinic. Dette skjedde i kjølevannet av stormen i mars.

Isachsen har forklart seg angående uttalelsene om plastiske og kosmetiske inngrep, og avviser det som en løsning for å ha det bra med seg selv. Hun sier at hun har vært veldig åpen mot leserne sine om at det ikke har gjort henne lykkelig.

Foto: Olga Guryanova / Unsplash

Foto: Olga Guryanova / Unsplash