NY UKE, NY BINGE – #37

A-liste – Lars Myrvold 

Uansett hvor merkelig virkeligheten er for øyeblikket, er mange så heldige å ha fått komme tilbake til skole og arbeid etter ferien. Likevel; kanskje er det nettopp nå vi burde sette av tid til å ta det litt med ro. Her har du fem totalt andre virkeligheter det er lett å flykte til om du trenger en pause fra vår egen. 


Opphavsrett: Cappelen Damm / Omslagsdesign: Marianne Nygård

Opphavsrett: Cappelen Damm / Omslagsdesign: Marianne Nygård

Dyrene i Afrika – Erlend Loe (2018) 

En helt utrolig balansegang mellom humor, alvor, følelser og kaos. Fem unike enkeltpersoner som du på mange måter og samtidig ikke i det hele tatt kjenner igjen fra virkeligheten, møtes om en felles opplevelse av at verden har nådd bristepunktet. Det blir opp til disse enkeltpersonene å gjøre noe med det. Gjennom en radikaliseringsprosess som gir like mye mening som den er bisarr, skildrer Loe med et helt fantastisk kyndig språk kokende avmakt og kampånd. Denne boka aktiverer hele følelsesregisteret, og kiler lattermuskelen gjennomgående. Samtidig stiller den viktige spørsmål om i hvilken grad man kan og skal leve ut sin egen virkelighetsoppfatning. Er det nok å være lei tingenes tilstand, eller må man føle at verden står i brann før man river familieliv og karriere opp med hele rota? 


Opphavsrett: Forlaget Oktober / Exil Design

Opphavsrett: Forlaget Oktober / Exil Design

Den polske bokseren – Eduardo Halfon (2018)  

En relativt lettlest episodisk roman, som likevel får det til å føles ut som om man tar innover seg noe mer enn det som står på sidene. Ved å hoppe frem og tilbake mellom ulike karakterer fra totalt ulike kulturer, fortelles en historie man til enhver tid lurer på om er sann eller ei. Nettopp det å skulle fortelle sannhet gjennom tekst blir et gjennomgående tema; hvor snevre og spesifikke er egentlig de narrativ vi presenteres gjennom enkeltstående tekster? Og når har sannheten gått fra å være virkelige hendelser til historiene vi forteller? Boken ble en New York Times Editors’ Choice, og fremstår som et viktig samtidsbidrag til latinamerikansk litteratur. 


Opphavsrett: Forlaget Oktober / Omslagsdesign: Exil Design

Opphavsrett: Forlaget Oktober / Omslagsdesign: Exil Design

Nei og atter nei – Nina Lykke (2016) 

En morsom og opprivende bok om kjedelig hverdag og knuste hjerter. Nina Lykke kan få hvem som helst til å relatere seg til en kvinnelig lærer som er midt i livet med familie og karriere, hvor alt plutselig rakner. Sylskarpe observasjoner og underholdende refleksjoner om norsk samtid. Boka vil helt klart få deg til å tenke over hvilke grenser du setter for deg selv og når det er på tide å bryte med mønstrene. Nei og atter nei fikk Ungdommens kritikerpris og kan være en fin inngang til Lykkes forfatterskap. 


Opphavsrett: Tristar Pictures & BBC Films / Foto: IMDb

Opphavsrett: Tristar Pictures & BBC Films / Foto: IMDb

The Lady in the Van – film (2015)

En skikkelig hjertevarmer. Den delvis sanne historien om hjemløse Mary Shepherd, som med en avtale om å få parkere vanen sin i tre måneder på eiendommen til forfatter Alan Bennett, blir boende i 15 år. Hvor eksentrisk og særegen denne damen egentlig var blir i filmen tolket av Maggie Smith, noe som gjør det hele ti ganger bedre og hakket mer troverdig. I likhet med de andre bidragene til denne listen er det herlig å se hvor annerledes det faktisk er mulig å leve i dagens samfunn. Entusiasmen for å bare gi blanke i alt gis her likevel den nødvendige bismaken av hvor godt vi egentlig har det. Filmen er basert på boken med samme navn og er å finne på Netflix. 


Opphavsrett: Netflix / Foto: IMDb

Opphavsrett: Netflix / Foto: IMDb

Marriage Story – Netlix (2019)

Det er noe merkelig tilfredsstillende ved å kunne stirre hardt og lenge på andre menneskers mest intime problemer. I denne Oscar- , Golden Globe- , Screen Actors Guild- og BAFTA-nominerte filmen blir familielivet og ekteskapet mellom Charlie (Adam Driver) og Nicole (Scarlett Johansson) dissekert og kastet utover storskjermen. Med et helt vanvittig godt manus og leveringer av replikker du aldri har sett maken til blir seeren invitert inn i og kastet rett ut av ekteskapet til de to. Uttrykket virkelighetsnært betyr faktisk noe her. En Netflix-film som med all rett også fikk sin tid på kinoskjermene. 


Hvilken virkelighet foretrekker du å flykte til?