Netflix annonserer 70 nye stjernespekkede filmer
Artikkel - Susanna Mathea Arsky
Som følge av den pågående pandemien har filmindustrien som en helhet slitt. Kinoer holder stengt, og filmproduksjoner er satt på vent. Men etterspørselen hos forbrukere etter audiovisuell underholdning forblir stor. Det er dermed gledelig at Netflix har publisert en trailer med smakebiter av nærmest 70 nye filmer de lanserer i år. Strømmegiganten viser frem sin makt på markedet med stjernespekkede titler.
Det kan se ut som at de neste månedene vil, i like stor grad som tidligere, preges av sosial distansering, karantene og at film-titting først og fremst skjer i hjemmet. Heldigvis kommer streaming-giganten Netflix på banen med tonnevis av ny underholdning.
Netflix har vokst seg til å bli en av de største filmprodusentene verden har sett, og de viser ikke tegn til ydmykhet, når de et par uker inn i nyåret publiserte en samle-trailer for filmene som blir lansert dette året. Markedsføringsstrategien er uvanlig for den ellers hemmelighetsfulle strømmetjenesten, men traileren er intet mindre enn et positivt lysglimt i årets mørkeste periode, for deres abonnenter.
Stjernespekket
Traileren presenteres av Ryan Reynolds, Gal Gadot og Dwayne Johnson, stjernene i Netflix sin nye actionfylte storsatsning Red Notice. Denne filmen, samt en rekke komedier, dramaer, thrillere og familiefilmer utgjør de om lag 70 filmene Netflix utgir i det kommende året. Velkjente navn som Jennifer Lawrence, Leonardo DiCaprio, Amy Adams og Benedict Cumberbatch er bare et knippe av skuespillerne som vil pryde TV-skjermer verden rundt som følge av lanseringene. Halle Berry regisserer sin første film, og det kommer også oppfølgere til suksessene The Kissing booth og To all the boys I’ve loved before. Det er med andre ord ikke manko på spennende filmer, tross pandemien.
Netflix tjener godt på skiftet fra kino til sofa
Strømmegiganten økte kundebasen sin med 37 millioner nye brukere i løpet av 2020. Disse tallene overgår Netflix sine egne prediksjoner med hele 42%, og er nok i stor grad en refleksjon av endring i brukervaner hos forbrukere, som følge av korona-pandemien. Dette er veldig positivt for selskapet, som i årevis har lånt store summer for å kunne etablere seg som en verdig duellant blant de største filmselskapene. Med de nye brukerne ser det ut som at Netflix kan generere et overskudd, og ikke ha behovet for å ta ut flere lån.
Men til tross for at strømmegiganten har kjempet hardt for å vokse seg stor og stabil i en dynamisk og sårbar industri, har de bidratt med finansiell støtte til innholdsprodusenter som har slitt i løpet av det siste året. Så selv om selskapet opptrer epokegjørende i en bransje under store endringer, holder de altså liv i de selvstendige fasettene i industrien, aktører som er like viktige som de kommersielle kjempene.