Barn som formidlere av reklame
Artikkel - Emma S. Daasvatn
I august tidligere i år raste debatten om hvorvidt det å fronte barna sine på sosiale medier er ok. Eksponering av barn blant såkalte "mammabloggere" var spesielt i fokus under denne debatten, som nå har beveget seg et skritt videre. Mange kjente profiler har nemlig uttrykt at de er kritiske til kommersialisering av barn i mediene, og mener det er svært usunt både for barna og for samfunnet.
Det hele startet i august, da den tidligere fotballspilleren Mads Hansen kritiserte mammabloggeren Anna Rasmussen på sin Instagram profil, for å eksponere barna sine på bloggen. Dette utløste debatten om hvorvidt det å legge ut bilder av barna sine på offentlige medieplattformer var greit. Trebarnsmor og NRK-profil Live Nelvik uttalte blant annet til VG at det burde lages nye kjøreregler for hvordan mammabloggere opererer når det kommer til vise frem barna sine på offentlige sosiale medier.
Debatten har igjen blusset opp, og beveget seg i retning av hvorvidt det er greit å bruke barna sine som formidlere av reklame og sponsede produkter. Barn eksponeres i sosiale medier som aldri før. På Instagram, blogger, Snapchat og andre sosiale medier, kan fremstillingene av det å bli mor til tider virke glorifisert og urealistisk. Men aller mest bekymringsverdig er det, ifølge VGTV journalist Morten Hegseth, når barn blir brukt for å oppnå økonomisk gevinst gjennom kommersialisering. Hegseth har engasjert seg mye i mammablogg-debatten, og uttalte på God Morgen Norge tidligere denne uken at "Det å hefte et barn med økonomiske betingelser og en kommersiell tilknytning før det er i stand til å ta egne valg, er jeg skikkelig skeptisk til". Hegseth presiserte også i en kronikk han skrev for VG at det som trengs på fødestua, er kjærlighet, viljestyrke og fagpersonale, ikke sponsede produkter, som "det siste innen mammaklær og designerplagg for barn".
Marianne Jemtegård, som også var tilstede under debatten på Tv2, forklarte da at grunnen til at hun ønsker å dele bilder av sin sønn på blogg og Instagram, er fordi hun vil dele informasjon og erfaringer med andre om det å bli mamma. Hun påstår videre at hun ikke opplever at hun har oppnådd store økonomiske goder.
Debatten har vært stor blant mange profilerte norske kjendiser, men eksperter innen feltet har også uttalt om saken. Barnepsykolog Willy Tore Mørch ved universitetet i Tromsø, fortalte VG tidligere i år at forskning har vist at barn ofte tar skade av å bli eksponert av sine profilerte foreldre. Trusler, vold og mobbing kan være noen av konsekvensene. Mørch påpeker også at en annen negativ konsekvens av slik eksponering av barn i sosiale medier, kan være at barna ikke selv ønsker å bli eksponert, og at de blir flaue og utilpass dersom de blir lagt merke til i offentligheten.
Denne debatten er et godt eksempel som viser hvordan medienes makt har utviklet seg de siste årene. De klare linjene man kunne se før i tiden mellom kommersialisering og privatliv, er ikke lengre like tydlige. Det at de store reklame-byråene nå har makten til å påvirke foreldrerollen, har vi ikke sett til så stor grad før nå. Derfor mener mange dette er en gråsone, og at det må en lovendring til for å unngå uheldige konsekvenser for “bloggerbarna”.
Barn er ofte selv aktive brukere av sosiale medier, men da på sine egne plattformer, hvor de legger ut bilder på egne premisser, som de selv har valgt å publisere. Når foreldre poster bilder av sine nyfødte derimot, er det problematisk. Barna er ofte såpass små at de ikke er i stand til å velge om dette er noe de selv ønsker eller ikke.
Per dags dato finnes det ingen lover som sier at slik eksponering er ulovlig, derfor er det opp til foreldrene selv å avgjøre hvor grensen skal gå for hva de ønsker å publisere på sosiale medier av barna sine. Mange mener det trengs en lovendring, andre mener foreldre selv må stramme inn på hvordan de eksponerer barna sine, mens noen mener det er fritt frem for foreldre å velge hvordan de ønsker å eksponere sine barn på internett og i mediene. I kjølvannet av de nye retningslinjene som skal vedtas for å unngå kroppspress, blir det uansett spennende å se om lignende retningslinjer vil bli vedtatt som følge av denne debatten, eller om mammabloggerne vil fortsette å ha frie rammer i forhold til hva de ønsker å dele på sine medieplattformer.