En lederartikkel om medieestetikk

Leder - Steffen Tomt

Så var nesten sommeren her, og Mai du skjønne milde er snart mot veis ende – men før vi går inn i årets sjette måned, så skal vi komme oss gjennom den femte utgaven av året, og vår 35 siden vi så smått startet. Månedens utgave tar utgangspunkt i noe vi alle har et forhold til, og noe som er essensielt ved våre visuelle medier - estetikk.

Den visuelle verden av mediene vår, vel den er så vanvittig og uendelig som du kan tenke deg. Foto: Sean Sinclair / Unsplash

I tro med alle av årets foregående utgaver, og alle våre andre utgaver for den saks skyld, er månedens utgave et resultat av en god dose ulike syn, verdier, og ikke minst arbeidsstress, arbeidsglede, og samarbeid. Og der vi satt i starten av året, med en hel haug med utgaver å fylle foran oss, innså vi at vi aldri før hadde fokusert spesifikt på den visuelle verden til mediene våre. Til estetikken de bærer med seg, og til de betydningene det har for vårt bruk og vår forståelse av mediene våre.

Så, valget ble enkelt. Det trengtes enkelt nok en skikkelig utgave dedikert til medieestetikk. Her sitter vi nå, midt i eksamensstress, arbeidsstress og arbeidsglede. Ferdig med enda en utgave, tross alt annet som som vanlig trenger fokuset vårt i mai måned. Forhåpentligvis kan denne utgaven og de ulike tekstene gi deg noen nye tanker, noen nye ideer, eller en forståelse du kanskje ikke hadde før. Aller helst håper vi at denne utgaven, slik som de tidligere forhåpentligvis kan ha gjort, vekke en viss form for nysgjerrighet.

God lesning fra alle oss i redaksjonen, og husk at det visuelle spiller kanskje en større rolle enn du hadde trodd.
– Steffen Tomt, sjefredaktør