YouTube gjennom tidene
Kronikk - Jenny Førland
Verden styres av penger, og sosiale medier har blitt et kapitalistisk produkt. Skal humoren dø for at penger skal tjenes?
Husker du «Charlie bit my finger - again»? Youtube-snutten som i 2007 fikk alle til å le seg til tårene? Snutten varte i omtrent ett minutt og vi fikk se en gutt som frivillig puttet fingeren sin inn i gapet til lillebroren, som da naturligvis bet ham i fingeren. Dette var hysterisk god humor, og var alt det Youtube den gangen handlet om. Men denne formen for Youtube-videoer ligger nå pakket vekk i en støvete eske på loftet. Vi åpner den til tid og annen, ser tilbake på den gode tiden, men vi vil nok aldri få den igjen.
Bare fire år etter Charlie bet storebroren sin i fingeren, ble en applikasjon for korte videosnutter lansert – Vine. Konseptet var at man publiserte seks sekunders videoer, og det var da man oppdaget at seks sekunder er alt man trengte for å skape komedie i øverste klasse. Tanken om at Vine skulle bli den nye Youtube, slo de fleste av oss. Men Vine har dessverre forlatt oss, vi står samlet med tårer i øyekrokene og håper vi sees på andre siden. Vi hadde visst ikke plass til denne korte og enkle formen for humor, etterhvert som “youtuberne” tok over plassen.
I dag handler Youtube mest om å tjene penger – det har blitt et arbeidsmarked. De med mange abonnenter og seere, og derav inngående inntekt på videoene sine, kan nå kalle seg “youtubere”. Dette er et konsept som i 2007 ville vært utenkelig. Videoene i dag skal gjerne være omtrent på 10 minutter (og gjerne litt lenger) og skal enten være lærerike, morsomme og/eller interessante – man vil jo selvfølgelig tjene mest mulig.
Vi skyver den enkle underholdningen unna oss, vi higer etter mer gjennomført, planlagt og økonomisk underholdning – og vi har derfor fått disse youtuberne. Et annet fenomen som i takt med “youtubere” vokser, er streaming. I motsetning til Vine handler dette gjerne om tidkrevende underholdning. Streaming går ut på at vi overfører bilder, lyd eller video fra et sted til en eller flere mottakere. Dette kan foregå både live og i form av forhåndsopptak. Vi streamer blant annet filmer, tv-serier og musikk – og derav bruker vi mye mer tid på medier og Internett enn vi gjorde før.
Vi er en verden som styres av penger, og det er naturlig at nye arbeidsstillinger og -markeder kommer frem i lyset. Ting må dø ut, for at andre ting skal vokse. Og flere av humorkongene og -dronningene fra Vine har nå for eksempel inntatt jobben som “youtubere” i dag. Hva fremtiden vil bringe for disse nye stillingene er uvisst, men man kan kanskje tenke seg at pengejaget vil bli sterkere.
Hvilken plattform er det som tjener inn mest mulig penger? Det er nok naturligvis der vi bruker mest av vår tid, nemlig streaming. Vi hører på musikk i flere timer, ser på lange filmer, bruker hele søndagen på Netflix. Her triller pengene inn fortest, så den første tanken som slår meg om fremtiden, er at alt kortvarig på sosiale medier vil dø ut. Det som vil herske er den tidskrevende underholdningen.
Det viser seg dessuten nå at streaming tar over mer og mer over. Man kan faktisk nå bruke Youtube for å leie og streame filmer gjennom «Youtube premium». Det er nok den retningen vi går – streaming vil i fremtiden ta over for “youtubere”, Vine og den enkle humoren. Den vil forbli et minne pakket inn i støv på loftet.