Tilbake til analogt - med Tom Ringsby
Intervju - Selma E. Lang-Ree
De siste årene har den analoge filmindustrien blomstret. Bilder skutt på engangskamera er stadig i sirkulering på Instagram, flere av de store filmskaperne og produsentene har også tydd til gamle metoder. Hva er det som gjør at vi velger gammel teknikk fremfor det mest moderne?
Gammel film i nye tider
Tidligere i år kom den lenge etterlengtede andre sesongen av HBO-suksessen Euphoria, som denne gang er skutt i sin helhet på Kodak Ektachrome. Ifølge regissøren, Sam Levinson, bygget filmprodusenten Kodak om deler av fabrikkene sine for å kunne produsere nok film til TV-serien. Han mente at denne filmtypen «etterliknet den utslitte ungdommen» i serien. Her brukte de altså analog film for å forsterke inntrykket og fortellingen i serien.
Sam Levinson er ikke den eneste som foretrekker analog film for å skape eller forsterke et spesielt uttrykk. Jeg tok en prat med den norske fotografen og filmskaperen Tom Ringsby, for å finne ut av hvorfor han gjør det samme.
Tom Ringsby
.. er en fotograf og regissør basert «mellom Oslo og London», og med-grunnlegger av produksjonsselskapet Intergalactic studios som spesialiserer seg på musikkvideoer og merkevareinnhold. Her til lands er han kanskje best kjent som hjernen bak flere av Gabrielles nyeste musikkvideoer som Tenker på deg, Sånn som deg og det urolige hjertet. Disse er alle for det meste skutt på gamle formater, men hvorfor?
Skyter på masse analoge formater
Noe av det første Tom sa til meg var at han «faker aldri formater» og at han har en genuin interesse for analogt foto.
– Valget å skyte på film er delvis på grunn av interesse for analoge teknikker. Det er også mange bonuser med å føle man ikke kan skyte evig og kaste bort tid, men virkelig må fokusere hver gang kamera ruller. Bare det å høre filmen (eller pengene) rulle gjennom magasinet er ganske skjerpende.
Når man skyter på film har man bare én sjanse, i tillegg tar det ofte en stund før man får sett det ferdige produktet. Dette bruker Tom til sin fordel, og det er kanskje en av grunnene til at resultatet blir så bra som det blir.
Looken
Det er derimot ikke til å unnslippe at analog film gjør noe med bildenes utseende.
– Men hovedsakelig er det looken, det ser rett å slett bedre ut. Blitt klisje å bruke ord som “taktilt” og “varmt”, men det er sant.
Nostalgi
– Nostalgi er også en sterk faktor, jeg lengter ofte tilbake til «indie-film-tiden» på 70 og 90 tallet, og 16mm og 35mm er en måte å matche den estetikken.
Ringsby mener analog film er med på å få bildene til å føles som minner. Det varme og taktile preget får dem til å føles gamle, nettopp fordi det er gammel teknikk.
– Også siden med Gabrielle er det alltid kjærlighetshistorier så da passer det nostalgiske preget som med en gang føles som et minne.
De tre videoene han har gjort med Gabrielle er alle kjærlighetslåter. I Tenker på deg følger kamera Gabrielle mens hun mimrer tilbake til et tidligere forhold og innbiller seg hvordan eksen hennes har det med ny partner. Hele videoen er skutt på et Bolex 16mm filmkamera. Sånn som deg er skutt i leiligheten til et forelsket par. Klippehastigheten er høyere, teksten er lykkeligere og det veksler mellom format nesten fra shot til shot. Den nyeste av de tre, det urolige hjertet er skutt i sin helhet på et digitalt handycam og skaper assosiasjoner til hjemmevideoer fra 90-tallet mens Gabrielle synger om å se tilbake på livet og ønske forandring.
Det har kanskje blitt klisjé å snakke om film som «varm» og «taktil», men her er formatene rett og slett med på å forsterke historiene som formidles. Dette, i kombinasjon med en egen interesse for gammel teknikk, er åpenbart oppskriften på suksess.