Jobber med å være ekte

Intervju – Lene M. Haugen

«Tenk at vi hadde over 20 000 abonnenter, vi hadde så sjukt mange tusen seere hver dag, og det var så stort. Men når vi var der så fant vi ut at nei, dette likte vi ikke. Vi følte at vi mistet oss selv, det SnapKollektivet skulle være.»

PRESSET. har møtt Linn Rosenborg, et fyrverkeri av en dame og fast medlem i SnapKollektivet. SnapKollektivet er en felles konto på Snapchat som ble opprettet i 2016 av 11 norske bloggere, med mål om å bidra til et mer åpent, ufiltrert og ærlig samfunn. Linn forteller at de var den første felles Snapchat-kontoen i Norge med slik fokus, og det er de veldig stolte av. «Fokuset har mye vært psykisk helse, åpenhet rundt at livet ikke alltid er så fett å stå i. Men også hverdag, ærlighet rundt det ekte livet. Vi er inne på alt som opptar kvinner og unge voksne i dag. Vi er et kollektiv som snakker om alt som berører livet.»

Linn RosenborgFoto: Aylin Thorjussen / PRESSET.

Linn Rosenborg

Foto: Aylin Thorjussen / PRESSET.

Snapchat har etter hvert vokst til å bli en stor plattform, ikke bare for private kontoer, men også for offentlige personer og grupper. Slike kontoer bruker My Story-funksjonen som hovedfunksjon for å dele sitt budskap med mange seere.

 

Bedre sammen

Kollektivet tok en pause fra sosiale medier i slutten av 2019, for å bestemme veien videre. De annonsert at de skulle fornye seg og komme tilbake bedre i 2020, men overrasket mange i valg av retning. «Vi fant fort ut at vi måtte tilbake til oss selv, fjerne den offisielle statusen vi hadde fått av Snapchat. Vi vil heller ha tre tusen ekte seere enn tjue tusen, der femten tusen av dem er folk som driter i konseptet vårt.» I stedet for å jobbe mot å bli større, vil kollektivet jobbe med å forbli ekte. 

«På slutten av 2019 merket vi at vi ble veldig temabaserte, at det nesten ble en opplæringskanal, at alle hadde en proff vinkling på tema. Da mista vi det hverdagslige med kollektivet, og det har vi kommet tilbake til, at vi har litt større frihet til hvor temabasert dagen skal bli. Vi følte at vi mistet touchen med våre følgere fordi vi ble offisielle og fikk stjerne på Snapchat, det gjorde at vi ble så mange, men det er ikke målet. Målet for oss er ikke å være størst mulig, målet er å bety noe for de som følger oss. For å bety noe for de som følger oss så må vi kunne kommunisere med dem, og det klarte vi ikke når vi ble så store. Det savna vi, og vi får tilbakemelding på at det er godt å ha oss tilbake sånn som vi var. Vi er et kollektiv med følgerne våre, det er ikke bare oss!»

Synlig og stolt

«Vi har runder med ulike temaer hver runde, der alle har ulik vinkling på det temaet. Det kan være lettbeinte temaer som hverdag, familie, men det kan være tyngre temaer som psykisk helse, kvinnehelse, politiske temaer og lignende. Vi har blant annet hatt en egen runde på nettvett, som gjorde at vi ble invitert til Arendalsuka der vi var i debatt med Kripos og Telenor for å snakke om nettbruk og misbruk av barn på nett.» SnapKollektivet brer seg tydelig ut, og har en finger med i spillet på mye mer enn det du kan se på Snap. 

«Vi får være med på prosjekter som er meningsfulle for oss, vi har vært med på å utvikle en rapport for Redd Barna om nettvett, der SnapKollektivet er sitert og er med i forskningsgrunnlaget. Vi har medlemmer som har holdt appell på kvinnedagen, vi er synlige over alt. Og det er vi stolt av!» 

Kollektivet har nå 9 faste medlemmer: Thea (32), Luisa (34), Linn (36), Tine Katrine (29), Camille (29), Namra (33), Nastaran (33), Andrea (29) og Carina (30). «Vi fokuserer veldig på mangfold, det ser du på medlemmene våre og. Vi krever blant annet at alle skal tekste snappene, hver eneste snap med video skal tekstes. For vi vet at vi har hørselshemmede følgere, og at folk ser på snap uten lyd. Det er viktig for inkludering, og noe som vi er strenge med. Hvis gjesten vår ikke har ork til å tekste alt – da kan de ikke gjeste hos oss.»

I dagens samfunn er det viktig å se på påvirkningskraft, og SnapKollektivet forstår at deres mulighet for påvirkning er reell. Linn forteller til PRESSET. at de tar sitt ansvar seriøst og har egne retningslinjer. «Akkurat det er vi jævlig bevisst på. Vi har et sett med retningslinjer, som alle gjester må godkjenne før de får gjeste, og som vi følger selv. Et eksempel er at vi stiller krav til gjestene våre at de i liten grad skal eksponere barn på vår konto. Det er viktig at vi er bevisste på vår påvirkningskraft. Vi er veldig opptatt av hva vi formidler, hvordan vi formidler det og hvem vi treffer. Det må vi være bevisst på.» 

Med åpenhet og ærlighet som viktige punkter tar damene ofte opp psykisk helse, og dette er noe de bruker tid på å fremme riktig. «Vi er kjempe bevisst på hvordan vi snakker om det (psykisk helse), hvordan vi omtaler behandlingsformer, hva som er personlige erfaring og hva som er fagstoff. Vi er veldig tilbakeholdne på behandlingstips, fordi vi ønsker ikke å reklamere for noe slags behandlinger, medisiner eller produkter.»

 

Mer enn det vi ser på skjermen 

Damene har vært på skjermen i snart fire år, og nå er det på tide med litt mer frihet. «Det vi har lagt inn nå er flere muligheter til pauser. I slutten av 2019 tok vi en lengre pause, men før det hadde vi vært noen på Snapchat hver dag. Om det ikke er oss, så er det alltid noen i kulissene som må gjøre jobben, noen som booker gjester, følger opp gjester og hjelper dem underveis». 

Nå forteller Linn at de har bestemt seg for mer frihet fra skjermen, for SnapKollektivet er mye jobb, og et prosjekt blant mange fler i damenes liv. «Vi må ikke starte opp med nytt tema dagen etter en runde. Om vi da har fri er det jo fortsatt møter på melding, vi diskuterer neste tema, booker gjester, men det å ikke alltid måtte være på Snap, det er noe av det nye vi tillater oss. Det er mye mer jobb bak kulissene enn mange tror. Det er ingen av oss som går på kontoen en dag uten noen form for forberedelse.»

La oss skape dialog

Kontoen tar opp mange temaer, og derfor spurte vi om det er viktig  å utfordre seerne sine. Linn forklarer det slik at de ønsker å utfordre seerne sine på perspektiver, små og store ting alle kanskje ikke tenker på. Et eksempel hun drar frem er «hvite menneskers iboende rasisme», som hun forklarer at de har tatt opp på SnapKollektivet, men som kan være vanskelig å snakke om.  

«Det handler mer om å skape den dialogen med følgerne som kan gjøre andre bevisste på sine iboende fordommer. Som ikke betyr at du er et ræva menneske, men at du har noen fordommer som du har fått utenfra, og som du ikke er bevisst.» Det er viktigere for kollektivet å kunne bevisstgjøre, enn å drive en slags opplysningskanal. De er ikke her for å fortelle deg hva som er rett eller galt, men kanskje gi deg en tankevekker. 

SnapKollektivet kan du finne ved å legge til @snapkollektivet på Snapchat.