Instagram uten likes - en ny tid for sosiale medier?
Artikkel - Steffen Tomt
Sosiale medier har siden deres tidlige inntog på midten av 2000-tallet vært sentrert rundt like-funskjonen; muligheten til å ‘hjerte’ eller ‘like’ andre brukeres innlegg, bilder, blogger, og mer; men trendene endrer seg og verdens største sosiale medier tester nå ut versjoner uten den kjente like-funksjonen.
Les også: Instagram – et tveegget sverd?
Facbook Inc.’s, eieren av den sosiale medie-platformen Instagram, meldte i et blogginnlegg i forkant av Facebooks F8-utvikler konferansen at selskapet vil i løpet av denne uken teste ut en ny variant av plattformen, hvor den kjente og kjære like-funksjonen som har preget plattformen siden 2010, fjernes.
Testingen av denne nye varianten av Instagram vil utføres på canadiske brukere, hvor både muligheten til å ‘like’ et bilde samt oversikten over antall ‘likes’ vil fjernes helt. Selskapet uttaler selv at dette er i et forsøk på å skape en mer brukervennlig opplevelse, og samtidig sørge for at brukerne av Instagram fokuserer mer på selve bilde-delingen enn antallet ‘likes’;
- We are testing this because we want your followers to focus on the photos and videos you share, not how many likes they get."
Som Bloomberg meldte i lys av Instagrams nye testing denne uken, er dette et ledd i en større trend på sosiale medier. Giganten Twitter lanserte tidligere i år en prototype av den velkjente plattformen hvor antallet ‘likes’ ikke var like fremtredende i som før - det krevdes betydelige mer innsats fra brukerne sin side for å finne antallet med ‘likes’ per tweet.
Det er dog riktignok ikke slik at Instagram vil fjerne hele konseptet med ‘likes’, men muligheten for å kunne se selve antallet likes per bilde, så med andre ord vil du som selv legger ut et bilde på den populære plattformen fortsatt kunne se antallet ‘likes’ på dine egne bilder, vil ikke andre brukere kunne se det samme antallet.
Hvis testingen av denne nye funksjonen viser seg å være positiv, spekuleres det i om selskapet vil utføre lignende tester i større skalaer senere i år. Som Engadget melder kan dette føre til endringer i en større skala, mer spesielt for de som avhenger av ‘likes’ funksjonen til sosiale medier for å bygge opp en følgerskare, som er noe av basen til influencere.
Les også: Alle bloggere er farlige forbilder
Twitter og Instagrams nye satsning og testing av ‘likes’-løse versjoner er som nevnt en del av en større trend på sosiale medier, hvor det virker som om både psykisk og sosiale helse har fått et nytt fokus for verdens største IT-selskaper i 2019. Det blir spennende å se den kommende utviklingen, og ikke minst om Instagrams nye funksjoner blir møtt med positivitet
PRESSET. vil følge opp saken fortløpende og vil komme tilbake med mer informasjon senere.
Les mer om Instagram og influencerenes makt her på PRESSET.