Fantasy-fotball i musikkvariant

Artikkel - Alexandra P. Drakopoulos

I det by:Larm kjører sin årlige runde fra 28. februar til 2. mars, kan du som tilskuer nå prøve deg ut som musikk-manager.

photo-1523240795612-9a054b0db644.jpeg

Inspirert av Fantasy Premier League, er det nye spillet Fantasy Music Manager valgt ut som by:Larms start-up partner i 2019, og som ett av Norges største musikkarrangement og stedet hvor nye artister blir oppdaget, er by:Larm helt klart det optimale sted for å teste ut betaversjonen av spillet. Fantasy Music Manager deler så og si likt konsept som Fantasy Premier League; mens by:Larm pågår, kan du selv signere artistene som opptrer på festivalen til ditt eget management; du får en pengesum, bygger en stall med artister og konkurrerer mot venner, kollegaer eller resten av by:Larm. Den eneste forskjellen fra fotballverden er at under by:Larm skjer det noe hver dag. Hvordan artistene gjør det i virkeligheten og på festivalen påvirker hvordan du gjør det i spillet, om en artist under ditt management gjør det bra, vil du som manager også gjøre det bra. Innovasjon Norge, blant andre, er en av spillets investorer, men kjente norske artister som Astrid S, Lene Malin og Bjørn Eidsvåg er også med på å finansiere det.

photo-1526029964231-ca7fb5ed88af.jpeg

Betaversjonen lanseres nå under by:Larm, og fullversjonen forventes høsten 2019, hvor de også har planer om å lansere ikke bare i Norge, men i Europa og USA i løpet av 2019 også. Selv om det i første omgang høres ut som noe som kun vil engasjere musikkbransjen og folk innad i den, vil spillet også engasjere vanlig publikum, ved at den vil gi en gyllen mulighet for folk å oppdage ny musikk og nye artister. Gründeren og grunnleggeren, Simen Idsøe Eidsvåg, vil også holde et seminar torsdag 28. februar hvor han vil snakke om bakgrunnen til prosjektet, samt hvorfor han tror dette vil føre til økt engasjement og høyere omsetning for hele bransjen. Til Dagens Næringsliv sier Idsøe Eidsvåg at han fikk ideen etter en bønn fra faren Bjørn Eidsvåg, hvor han spurte om sønnen ikke kunne finne på noe som kunne «øke bredden i musikk-konsumet til nordmenn. Den er alt for smal og det er alt for lite norsk». Spillet er helt klart innovativt, og viser til et bra samspill mellom musikkbransjen og teknologi, noe som vil gjøre festivalopplevelsen morsommere og mer interaktiv for publikum, hvor de muligens vil oppdage nye artister og gå på konserter de kanskje ikke ville gått på med det første. Appen utvikles av Tight og Sesong 1, og vil bli tilgjengelig i Appstore og Google play før festivalen starter 28. februar.