En lederartikkel om kjærlighet

Leder - Steffen Tomt

Foto: Daan Stevens / Unsplash

Foto: Daan Stevens / Unsplash

Som årets andre måned er ikke bare Februar en tid for kalde morgener og mørke kvelder, eller bare en ekstra utsettelse av våren vi alle venter så sterkt på. Februar markerer seg også som en av de viktigste månedene i året for kjærlighet, vennskap, fornyelse og ikke minst, en av årets viktigste måneder for kapitalismens krefter.

Kjærlighet er nærmeste til å ta å føle på i det vi kommer over Valentins dag, den sagnomsuste dagen for hvor kjærlighet, røde roser og sjokolade flyter i perfekt harmoni over samfunnets mange lag. Men alt er ikke så rosenrødt som butikkene, tv-seriene, eller musikken skal ha det til.

Samfunnet vårt forholder seg ikke lenger til kjærlighet på samme måte som Shakespeare berettet om i sine skuespill, eller som den klisjeaktige rom-com’n på TV3 skulle ha oss til å tro. Vi har endret og utviklet måten vi forholder oss til, og ikke minst måten vi forvalter vår kjærlighet på. Den har som mye annet tatt stege inn i teknologiens virkelighet, og hvem kan motsi at et pikselert hjerte sendt over 4G nettverket til Telia har mindre autentisitet enn et Romeo og Juliets tragiske skjebne?

Med endringene i vårt forhold til vår egen og andres kjærlighet kommer også konsekvenser. Vi opplever ikke nødvendigvis den samme nærheten som tidligere, men vi opplever også nye perspektiver av kjærlighet - som ikke hadde eksistert uten digitaliseringens hjelp. Sagt på en noe enklere, forståelig måte; vi har utviklet kjærligheten i samfunnet i takt med samfunnets egen utvikling.

Dette temanummeret fokuserer nettopp på kjærlighetens rolle i vårt medierte samfunn, den retter blikket mot områder som ikke ofte diskuteres, og er et temanummer som dykker dypt inn i kjærlighetens rosenrøde verden. En verden som akkumulerer seg ved den 14. Februar.

God lesning fra alle oss i redaksjonen, med et ønske om en kjærlig 14. Februar!
- Steffen Tomt, sjefredaktør