En lederartikkel om identitet
Leder - Steffen Tomt
Identitet - et ord fylt med tunge konnotasjoner og tilsynelatende viktige betydninger for oss som mennesker, individer og som et samfunn. Men hva ligger egentlig i den identiteten vi har funnet oss selv i?
Hvordan man skal ta fatt på den altomsluttende oppgaven å prøve å hente ut selve essensen av ordet (og dets betydning) identitet, er ikke så lett som det kan virke som. For hvordan skal man gjøre dette? Hvilke vektorer og verdier skal man vektlegge fremfor andre? For å ikke nevne hvordan man skal kunne bestemme mellom disse verdiene hvem som spiller størst rolle? Man kan selvfølgelig slenge inn subjektivitet inn i regnestykket, for å så få en om mulig enda mer komplisert formel - hvis det finnes en formel for slikt i det hele tatt.
Det er med andre ord utallige måter man kan grave seg inn i dette tunge og kulturelt ladde ordet og dets rolle i vårt individorientert samfunn. Det er en uhyre spennende ting det å undersøke hva som ligger i vårt vidstrakte identitetsbegrep. Men nå er nå en gang den at dette nettmagasinet er et medieorientert ett, så da vil det jo lønne seg å se litt på akkurat dette.
For det er nettopp her, at sommerens første (og siste) utgave før vi i redaksjonen tar vår etterlengtede ferie, kommer inn. Selv om du og jeg kan være enige om at vi hver for oss har en relativt god forståelse av hvem, hva og hvordan vi er som individer er det ikke nødvendigvis slik at vi har en god forståelse av vår hele samlede identitet.
Har du noensinne tenkt over hvordan sosiale medier definerer deg? Hvordan valget ditt om aftenposten.no over resett.no utgjør en forskjell? For å ikke nevne hvordan mediene i seg selv hele tiden pirker borti og kontinuerlig gjør inngrep på ditt identitetsbegrep? Eller hvordan din identitet med alle dens vektorer og verdier utgjør selve grunnbasen i både Facebook og NRKs markedsføringskampanjer? Har du egentlig tenkt over hvordan mediene spiller seg selv bedre på ved hjelp av din identitet?
Dette er store, vide og noe vanskelige spørsmål å sette seg inn i, for å ikke nevne å undersøke. Disse spørsmålene inviterer til selv-refleksjon (som kjent ikke er verdens enkleste oppgave) og ikke minst selv-revaluering (som umulig kan være enklere enn refleksjonen). For oss som medievitere er slike spørsmål noe av det som kanskje kan gi oss ekstra glede i studiehverdagen. Presentasjonen av dyptgående tunge spørsmål med en sterk medierelevans som kan løses ved hjelp av humanistisk og samfunnsvitenskapelig arbeidsmetoder gjør oss som regel mer interessert enn mye annet.
Resultatet av vårt arbeid som en (selv-) reflekterende redaksjonen, så enn opphøyet som det høres ut som, har nå en gang blitt denne siste utgaven vår før sommeren. En utgave dedikert til å pirke (les: grave som en fattig gravrøver fra 1800-tallet) borti. En utgave med ni dyptgående, spennende, relevante og forhåpentligvis interessante artikler og tekster som kan vekke en rekke spørsmål hos deg som leser.
Vår 18. utgave, “Identitet» er en samling med tekster og artikler som forsøker nettopp dette - å undersøke vårt tilsynelatende forståtte identitetsbegrep på nye (medie-)måter.
Vi håper disse teksten kan gi deg noen tanker rundt din egen forståelse av deg selv og at de fanger interessen din på alle mulige måter. Det vi alle helst ønsker oss, er at disse tekstene, artiklene, og setningene kan gi deg nye tanker.
Med det så ønsker vi dere alle en helt fantastisk norsk sommer, med håp om godt vær, fantastiske kvelder og ikke minst en god haug med medieskandaler - for hva er vel sommeren uten at ett par mediehus driter seg loddrett ut?
God lesning og utrolig god sommer fra absolutt alle oss i redaksjonen, vi gleder oss allerede til høstens nye hverdag!
- Steffen Tomt, sjefredaktør, på vegne av hele den samlede redaksjonen til PRESSET.