Vi hører mer koreansk pop

Kommentar - Jenny Førland

Foto: Unsplash / Juja Han

Foto: Unsplash / Juja Han

Det går sjeldent en dag uten at vi hører musikk. Det er musikk i reklamer vi ser, i film, og ikke minst den musikken vi velger selv for å komme oss gjennom dagen. Hva enn vi gjør, er det stort sett musikk i bakgrunn – vasker, rydder, tar kollektiv transport og leser pensum. Måten vi bruker medier på i dag har stor relevans i hvilken musikk vi hører på.

Foto: Spotify

Foto: Spotify

Spotify er den mest kjente musikkstrømmetjenesten vi har. Her kan du strømme hvilken som helst sang du ønsker til hvilken som helst tid. Har du et favorittband fra Nederland, er det bokstavelig talt bare et tastetrykk unna! Det at tjenester som Spotify er så tilgjengelig på mobiltelefoner og datamaskiner, gir oss et større marked å spille på.

Før handlet man CD-plater på butikken – du måtte vite nøyaktig hva du var på jakt etter. I dag kan du ta en titt i en tilfeldig spilleliste i en musikkstrømmetjeneste – og vipps så har du en ny favorittartist.

Dette åpner fort for at musikk som ikke «fortjener» stor oppmerksomhet likevel gjør det. Hadde det ikke vært for globaliseringen i musikklandskapet, hadde ikke «tullete sanger» blitt like store som de har blitt i dag. Mye av grunnen til at slike sanger bygger popularitet, er fordi de blir spilt gjennom musikkstrømmetjenester.

I dag har man muligheten til å ha en mye mer snever musikksmak enn tidligere. Jeg sier selvfølgelig ikke at ingen hadde smale favorittsjangre og -band tidligere, men det er mer vanlig i dag. Man oppdager ny musikk oftere enn før, og har derfor muligheten til å ha et større musikkgalleri. 

Foto: AllKpop / K-popbandet BTS

Foto: AllKpop / K-popbandet BTS

Gjennom Spotify og YouTube får man derfor lettere for å finne musikk fra andre deler av verden. Jeg nevnte Nederland som et eksempel i stad, men også den koreanske pop-sjangeren «K-pop» har åpnet seg for resten av verden. K-pop-band blir større og mer kjent i dag på grunn av dagens mediebruk, og har åpnet for en større fanskare.

Globalisering i musikklandskapet bidrar til at hver og enkelt person har et større og mer globalt musikkgalleri. Om du ikke liker musikken på Billboard Hot 100 Chart eller norske perler, kan du takket være musikkstrømmetjenester bare klikke deg inn i et helt tilfeldig land og finne kunststykker!