Slutt på spøken - Altibox og TV 2s nye avtale
Artikkel - Ingvild L. Kjeldsen
1. April 2022 forsvant TV 2s kanaler fra Altibox sin programkatalog. I overkant av en halv million seere mistet tilgangen på mediehusets dekning av nyheter, sport og underholdningsprogrammer. Årsaken var at de to partene, TV2 og Altibox, ikke rakk å bli enige om en ny avtale før den gamle avtalen gikk ut. Forhandlingene har likevel ført til enighet, og 28. oktober kunne partene stolt vise til deres nye avtale – syv måneder på etterskudd.
Ifølge VG, har det aldri før vært en like langvarig konflikt i norsk mediehistorie, og det har kostet begge partene dyrt i økonomiske tap og dalende popularitet. TV 2 har i perioden ikke hatt muligheten til å vise reklameinnhold via Altiboxs tjenester, hvor antall abonnenter i seg selv utgjør 10% av den norske befolkningen. Norsk kundebarometer for 2022 viser at Altibox har hatt en liten nedgang i kundenes tilfredshet og lojalitet fra fjoråret, selv om de fremdeles har de mest tilfredse kundene innen bredbånd og TV-distribusjon i 2022.
Altibox publiserte et innlegg på Facebook 31. mars og informerte følgerne deres om at de ikke lenger ville tilby kundene innhold fra TV 2. Kommentarene fra abonnenter av deres TV- og strømmeboks lot seg ikke vente, og publikum har gjennom disse månedene vært klare på at savnet har vært stort. I mellomtiden har de fått en kompensasjon på 50 poeng å bruke på annet valgfritt innhold, eller en månedlig godtgjørelse på 100 kr, for å bruke utenom deres egen plattform.
Bruddet i forhandlingen om en ny avtale kom som et resultat av aktørenes ulike visjoner for deres produkter, og hvilken plass TV 2s kanaler skulle ha hos Altibox. Sistnevnte har vært åpen om at de har ønsket å sikre kundene deres sin valgfrihet og at dette ikke skulle komme på bekostning av prisen på deres tjenester. I bunnen av alle Altibox-abonnementer ligger en fast pakke med «standard»-kanaler som ikke er mulig å velge bort, slik som NRK1, NRK2, TV 2 og TV NORGE. I tillegg til disse, kan abonnenter velge fra en valgfri katalog av kanaler og strømmetjenester hvor man bruker de resterende «poengene» sine, for eksempel på Disney Channel eller Netflix. Det er nettopp denne modellen, som gjør det mulig for kundene å tilpasse sin egen «pakke», som TV 2 har vært kritiske til.
Daværende organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, forklarte i et intervju med Nettavisen hva som forårsaket uenighetene. Willand forteller hvordan TV 2 har vært opptatt av å få til en bærekraftig avtale, hvilket innebærer at mediehuset kan være i stand til å konkurrere med «de globale gigantene». TV 2s mål om å være konkurransedyktige og synlige har krasjet med Altiboxs mål om å gi kundene valgfrihet, og ikke behøve betale for innhold de ikke ser på.
Hvem disse «globale gigantene» er blir ikke spesifisert, men det er nærliggende å tro det gjelder de største internasjonale strømmetjenestene som Netflix og HBO Max, som ligger i Altibox sin katalog over kanaler og strømmetjenester kundene kan velge og vrake ifra. Ifølge Norsk Mediebarometer for 2021, abonnerer 74 prosent av den norske befolkningen på en eller flere strømmetjenester. Prosentandelen har økt jevnt siden 2016. Det er ingen tvil om at konkurransen for publikums oppmerksomhet er høy.
Valget mellom norskt og internasjonalt innhold
Medieforsker ved Institutt for medier og kommunikasjon på UiO, Vilde Schanke Sundet, forteller hvordan konfliktene TV 2 har hatt med ulike distributører de siste årene både har handlet om pris og om posisjonering i strømmetjenestene. Altibox er kun et av flere eksempler på distributører som ønsker å sikre kundens valgfrihet, mens TV 2 ønsker å sikre norsk innhold:
– Spørsmålet om enkeltkanaler har distributørene gjerne beskrevet som viktig med begrunnelse i publikums «rett» til å selv velge kanaler ut ifra interesser og ønsker. TV 2 på den annen side har vært opptatt av behovet for å sikre norsk innhold og norske programmer i en tid der globale plattformer og aktører tar stadig større posisjoner hos det norske publikum.
Ved å få på plass en avtale som gjør TV 2s innhold synlig og tilgjengelig, vil forhåpentligvis publikum også velge norsk innhold, i motsetning til innhold fra de store, globale aktørene. I tillegg er det viktig for annonse- og abonnementsinntektene til TV 2 at innholdet faktisk blir sett av publikum. Sundet mener det blir viktig for TV 2 at deres innhold har gode strømmemuligheter for innholdet deres «om de vil fortsette å være relevante og attraktive i fremtiden».
Det er nok nettopp denne fremtidsvisjonen som er viktig for TV 2 idet de inngår nye avtaler med nye og gamle distributører. Dette har man sett tendenser til også ved de tidligere konfliktene TV 2 har hatt med Telenor og Telia for rundt et år siden. Også i disse tilfellene har kampen mot de globale gigantene vært gjeldende. De gjengående problemstillingene har, likt medieforsker Sundet poengterer, handlet om hvilken posisjon TV 2s innhold skal ha på distributørenes plattformer, og til hvilken pris.
Tross uenighetene, ble forhandlingene tatt opp igjen tidligere på høsten, og i Altiboxs og TV2s felles pressemelding 28. oktober, blir den nye avtalen ikke bare annonsert, men også omfavnet av begge parter. TV 2-sjef Olav T. Sandnes trekker frem at avtalen er fremtidsrettet, og at de er fornøyde med hvordan publikum enklere får sett deres innhold, enten det er gjennom strømming eller lineær-TV. Administrerende direktør i Altibox, Tor Morten Osmundsen, mener avtalen ivaretar valgfriheten til kundene, samt gir dem et attraktivt nyhets- og underholdningstilbud.
Den nye avtalen innebærer at TV 2s største kanaler blir en del av den faste pakken med innhold, med kanalene TV 2 Direkte, TV 2 Nyhetskanalen og TV 2 Zebra. Disse kan ikke velges bort. Resten av kanalene deres er ikke en del av den faste pakken, men blir lagt inn hos alle kundene til å begynne med, hvor de etter hvert kan velge de bort. I tillegg til kanalene, så vil TV 2s egen strømmetjeneste – TV 2 Play komme i en «basis»-versjon. Denne blir også lagt inn hos alle kunder, men kan velges bort etter den første kostnadsfrie måneden.
Det kommer klart frem av avtalen at TV 2s innhold er verdifull for Altibox sine om lag 550 000 TV-kunder. Om kompensasjonen de har fått i mellomtiden har gjort opp for månedene med sorte skjermer er vanskelig å si, men resultatet av den lange forhandlingen er en TV- og strømmetjeneste som både sikrer publikum frihet til å tilpasse sin TV-hverdag. Kanskje er avtalen også robust nok til å konkurrere med de globale aktørene med stadig bedre og mer mangfoldig norsk innhold?