Zelenskyj som modell for krigen i Ukraina – opererer mediene i lignende mønster i dekningen av Ukraina og Russland?
Kommentar - Sarah A. Jensen
Stadig kommer det opp innslag og oversikter om den aktive krigen som rammer Ukraina og Russland. Både gjennom hyppigere oppdateringer og ny teknologi, tar mediene også i bruk push-varsler i app-funksjonene som et viktig element i varsling av pågående saker. Men hvordan er det mediene velger å fremstille konflikten? Finnes det noen mønster i det hele?
I en stadig digitalisert verden, blir informasjon og nyheter spredt raskere enn noensinne. Mennesker tar til seg informasjon hyppigere enn før og mediene har en stor rolle i dette. For mange er nyheter og medier blitt en essensiell basis i å forme morgendagens lys. Dermed kan disse mediekanalene ha en stor rolle i å illustrere pågående saker, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Dette er ingen unntak når det gjelder krigen i Ukraina. Blant annet er NRK noen av mediekanalene som tar i bruk push-varsler i et forsøk om å ha aktive nyhetsoppdateringer av aktuelle saker. Dessuten har NRK inkludert en egen Ukraina-spalte på sin nettside, som gjør det enklere for publikum å navigere informasjonen angående Ukraina og Russland.
Men hvordan illustrerer de ulike mediene krigen i Ukraina?
Med en pågående og aktiv konflikt har mediene mye innhold å avlede fra. Mediene våre skaper ulike fremstillinger av krigen basert på det forsiktige utvalget av innslag og artikler som blir lastet opp og delt med publikum. Mediene våre har en svært stor påvirkningskraft basert på hva slags innhold og saker de de dekker og hvordan de velger å dekke disse hendelsene.
I dekningen av krigen i Ukraina finnes det mange eksempler på dette. Blant annet kan det virke som om flere mediekanaler har lignende mønstre i sine valg av overskrift, da ved bruk av navnet til Volodmyr Zelenskyj, Ukrainas president. NRK er blant disse, hvor store overskrifter som enten illustrerer eller inkluderer hans navn får stor spalteplass. Det kan nesten tolkes som om Zelenskyj blir konfliktens forbildet når det gjelder de fleste saker som omhandler krigen i Ukraina.
Naturligvis er ikke dette svært uvanlig. Dette mønsteret hos NRK finnes også i stor grad i andre områder, sånn som hos Zelenskyj’s motstander, Vladmir Putin. Stadig vekk skriver medier som Aftenposten og Reuters også om artikler som gjerne inneholder Putin i flere av sine titler og illustrasjoner. Åpenbart kan dette være av strategiske grunner, som at dette tiltrekker seg mer interesse og klikk, men hvordan blir konflikten illustrert gjennom disse statsoverhodene som det primære fokuset?
Norske medier er naturligvis svært opptatt av å få sine saker ut og å tiltrekke seg publikums interesse. Det kan være vanskelig å velge ut hvilket innhold som skal ut. For eksempel, skal uttalelser fra statsoverhodene og de politiske ansvarlige velges overfor innhold som omtaler innbyggerne? Dette er ikke noen ny problemstilling hos mediene. Dessuten er de vestlige mediene også kjent for å vike unna ukomfortable fremstillinger av hendelser i frykt om å få negative reaksjoner hos lesere. Kriger og konflikter som i Midtøsten og Afrika har fått noe mindre oppmerksomhet og dekning grunnet nettopp dette.
Dermed kan det også være logisk at mediekanaler som NRK og Aftenposten da ikke legger ut saker som omhandler befolkningen og hvordan individene i Ukraina og Russland forholder seg til konflikten, for dette kan føre til nedgang i interesse. For mange er konflikten svært langt unna ens egen hverdag siden krigen ikke direkte påvirker en selv. Men er det riktig av mediekanalene å skjerme publikum fra de ukomfortable historiene om Ukrainere og Russere på flukt fra sine egne land?