"Candyman", Jordan Peel & giftige fanbaser
Artikkel - Steffen Tomt
Et av Hollywoods mest spennende navn om dagen, Jordan Peel, retter nå fokuset mot den klassisk amerikansk skrekkfilm fra 1992: “Candyman”. Filmen skal nå få en ny etterfølger, men klarer Jordan Peel å følge opp sin egen suksess som regissør, og ikke minst skape en verdig fortsettelse?
Jordan Peel - komiker, skuespiller, manusskribent og filmregissør. Det var i en kald februar måned i 2017 at Jordan Peel tok steget frem i rampelyset som en Hollywoods mest spennende regissører. Premieren av Peels skrekkfilm “Get Out” 24. Februar 2017 på anerkjente Sundance Film Festival, som arrangeres årlig i Utah, USA, skapte reaksjoner. Peel skulle året etter premieren på “Get Out” vinne Oskar for “Best Original Screenplay” for filmen, og har siden den gang blitt sett på som en av de mest spennende og interessante regissørene i dagens Hollywood.
Peels to tidligere filmer, “Get Out” (2017) og “Us” (2019) har gitt publikum skremmende og voldsomme skildringer av hvordan moderne skrekkfilmer kan skape en genuin frykt - og i prosessen har Peel markert seg selv som en formidabel regissør, med et originalt og uventet blikk. Sett bort fra den fantastiske og overveldende responsen på Peels rolle som filmregissør, har filmene også skapt økonomisk suksess. “Get Out” fra 2017 hadde et spett produksjonsbudsjett på 4 500 000 $, og tjente inn samlet 255 407 663 $ verden over. På den andre siden har “Us” fra 2019 også en vanvittig suksesshistorie, hvor produksjonsbudsjettet lå på 20 000 000 $, mens filmen tjente inn rundt 254 553 842 $ internasjonalt.
Nå retter den suksessrike regissøren blikket sitt mot det neste prosjektet - en oppfølger til den klassiske og kjente amerikanske skrekkfilmen “Candyman” fra 1992. “Candyman” er en skrekkfilm i ekte 90-talls stil, hvor en ung student undersøker urbane myter og legender i forhold til en akademisk avhandling, og kommer over legende om Candyman, spøkelset til sønnen av en slave, som ble myrdet på slutten av 1900-tallet.
Skrekkfilmen fikk stor suksess i samtiden og skapte store overskrifter - de to oppfølgerne som fulgte filmen fikk derimot laber tilbakemelding, og havnet fort i glemmeboken. Det er nettopp her Jordan Peel skal plukke opp historien igjen, og som Variety kan avsløre vil Peels oppfølger fremtre som en form for spirituell oppfølger, hvor historien vender tilbake til det sagnomsuste nabolaget i Chicago hvor historien om Candyman utspilte seg i original filmen fra 1992.
Som ScreenRant avslører vil Peels oppfølger takle problematikken med giftige fanbaser, en subkultur som karakteriseres av fansen sin dype medfølelse og tilhørighet til en films fiktive univers - og som ofte kan opptre som et giftig miljø og farlig miljø. Ian Cooper, den kreative direktøren i Peels filmselskap Monkey Paw Productions, forklarte nylig valget av denne tematikken i et intervju med Deadline:
“We talk a lot about fans and the idea of appeasing fans and when you do that and how do you do that and when do you not do that. I think my issue with fandom is that it’s really problematic.” - Ian Cooper, Deadline, 2019
Variety kan også avsløre at selvom mange av skuespillerene i Peels kommende film er ukjent, kan det virke som om skuespiller Yahya Abdul-Mateen II er i sikte for å spille hovedrollen til Candyman - det er dog riktignok ingen informasjon om en faktisk avtale er i havn enn så lenge. Yahya Abdul-Mateen II er kjent for en rekke ulike roller, og har blant annet spilt i “Baywatch” (2017), “Black Mirror” (2019), og ikke minst Peels tidligere film “Us” (2019) hvor han spilte rollen som Russel Thomas / Wayland.
Jordan Peels oppfølger til den kjente og kjære amerikanske skrekkfilmen “Candyman” fra 1992 har fått premiere dato 12. Juni 2020, og blir en usedvanlig spennende film å oppleve - forventningene er store, både til filmens økonomiske vinning, Peels rykte som filmregissør og ikke minst til oppfølgerens kombinasjon av giftige fanbaser og klassisk amerikanske overnaturlig skrekkhistorie.
12. Juni 2020 er en dato å markere i kalenderen - hvis Peels kommende film blir en brøkdel så bra som hans tidligere filmer, så er det bare å glede seg.