Barnas læring i et digitalisert klasserom

Nyhetsartikkel - Sarah A. Jensen

Digitale verktøy har inntatt skolen for lengst. Men hvordan påvirker det egentlig læringen og ikke minst barnas evne til å skrive? Nærmest ingen forskjeller mellom å skrive på nettbrett og for for hånd mener forskere.

Nyere norsk forskning henviser til små til ingen forskjeller ved bruk av nettbrett i læring på barneskoler. Foto: Usplash/Element5 Digital

Norsk forskning henviser skeptisk til digitale hjelpemidler på skolen som revolusjonerende i læringen. Foto: Unsplash/Element 5Digital

Teknologien kommer med jevnlig tilbud på nye digitale verktøy som skal hjelpe til både lesing og skriving hos barn. På barneskolen blir det tatt i bruk både nettbrett og PC som verktøy i læringsprosessen. Blant annet får barna beskjed om å utføre ulike skoleoppgaver, samt også lekser som skal utføres på digitale enheter. Det har tatt kort tid siden teknologien har prestert med slike hjelpemidler til at det har blitt til en integrert hverdag for de fleste barn. I et stadig digitalisert klasserom, ligger spørsmålet i om effektene av dette også er synlig i barnas læring. Dette er noe som norske forskere nylig har satt seg inn i, med funn av både positive og negative sideeffekter av digitale hjelpemidler i skolehverdagen.

Ingen forskjell i bruk av nettbrett eller håndskrift hos barn

Ny forskning innenfor bruk av nettbrett eller hånd skrivning viser til nærmest ingen forskjeller i tekst skrivning på skolen. Blant annet viser DigiHand til flere studier, hvor dette er tilfellet, hvor klasserom med enten læring primært gjennom nettbrett eller håndskrivning har blitt sammenlignet. Både gjennom analysering av stavelser, lengde og kvalitet, illustrerer studiene en liten til ingen betydelige forskjeller i tekst skrivning hos barn. Dette ligger til kontrast til tidligere forskning av digitale enheter i skolegangen. Forskning innenfor digital læring er primært i favør for bruk av nettbrett og PC i læringsprosessen, ettersom dette nyttes både i utvikling av skrive og lese-ferdigheter hos barn. Derimot viser norsk forskning til en motsigende konklusjon, både kvaliteten og lengden av tekst, har samme resultat om det enten skal utføres for hånd eller digitalt.

Norsk forskning kritisk til nettbrett som et revolusjonerende verktøy i læring

DigiHand er både en norsk forskningsgruppe og et forskningsprosjekt hos Høyskulen i Volda som jobber målrettet i å undersøke potensielle funn i effektene av digital læring på skolen. Flere forskere fra både Høyskulen i Volda (HVO) og Universitetet i Stavanger (UiS) har forsket på dette, og hvordan digitale enheter har fått sin plass og utgjør som verktøy i klasserommet. Flere av studiene i DigiHand, kommer til lignende konklusjoner; forskjeller mellom skriving på nettbrett eller for hånd er få om ikke ingen. Flere av studiene som har foregått langsiktig, stiller seg kritisk til allmenn fremstillingen av digitale enheter som revolusjonerende for skriving hos barn. Forskerne er bevisst på at stavelse og grammatikk er forbedret i digitale tilstander, men beskriver dette som en sannsynlig effekt av hjelpefunksjoner som er tilstede ved bruk av teknologien.