Google tar i bruk kunstig intelligens for å oppdage mennesker i krise
Nyhetsartikkel - Marie Lian
Det store teknologiselskapet Google tar nå i bruk ny teknologi, designet for å kunne forstå intensjonene bak ulike søk. Selskapet håper den kunstige intelligensen vil kunne bidra med mer relevante resultater for folk som søker hjelp under personlige kriser.
30 mars rapporterte The Verge at teknologi giganten skulle implementere MUM, Multitask Unified Model, en kunstig intelligens modell som mer nøyaktig kan oppdage et bredere spekter av personlige krisesøk. Modellen ble utformet for å bedre forstå intensjonen bak ulike søk, og gi umiddelbar nyttig informasjon til søkeren.
Google sier at den nye modellen skal hjelpe med henvendelser knyttet til selvmord, seksuelle overgrep, rusmisbruk og vold i hjemmet.
Google har også innført enda en kunstig intelligens modell kalt BERT, som skal ha hjulpet med å redusere antallet uønskede seksuelle eksplisitte resultater. Google rapporterte at BERT allerede har kuttet uventede resultater med 30% det siste året.
Bryter barrierer
Språk kan være en stor barriere for å få tilgang til informasjon, men MUM har potensial til å bryte ned disse grensene ved å overføre kunnskap på tvers av språk. Google forteller at modellen kan lære av kilder som ikke er skrevet på språket du søker med, og kan bidra til å bringe denne informasjonen til deg.
Google forteller også at de bruker kunstig intelligens for å redusere unyttige, og noen ganger farlige, spamsider i brukeres søkeresultat.
Selskapet rapporterer at de i de kommende månedene skal ta i bruk MUM for å forbedre kvaliteten på spambeskyttelse, og de vil også utvide beskyttelsene til språk de har svært lite data på. Tilslutt forteller Google at de vil være i stand til å oppdage personlige kriseforespørsler over hele verden, og samarbeide med lokale partnere for å vise pålitelig informasjon til de som trenger hjelp i en krisesituasjon.