Meta-universet er fremtiden

Nyhetsartikkel - Marie Lian

Ifølge The Verge, planlegger Facebook å bytte navn for å reflektere fremtiden til bedriften. Nettgiganten vil opprette 10.000 arbeidsplasser i Europa for å kunne skape det såkalte «meta-universet».

STORSATSING: Facebook har lagt store planer for fremtiden til bedriften.

Foto: Glen Carrie / Unsplash

Facebook sin årlige Connect-konferanse blir holdt den 28. oktober, hvor bedriftens sjef Mark Zuckerberg skal tale. Navneskiftet til nettgiganten kan derimot bli offentliggjort før, skriver nettstedet The Verge.

Signaliserer en overgang

Det nye navnet til Facebook skal være med på å reflektere selskapets fokus på å bygge «meta-universet»: en virtuell virkelighets versjon av internett. Videre skriver The Verge at ambisjonene til Facebook er å bli kjent for bare mer enn sosiale medier.

Foto: Dawid Sokołowski / Unsplash

Byråleder, Magnus Brøyn, i Coxit Pr, forteller til VG at navnebyttet er en av de største rebrandingene i nyere tid:

–De kommer aldri i verden til å bytte navn på Facebook-appen eller Instagram, sier Brøyn. Videre forteller han til VG at det er klokt av Facebook å ta tak i oppfatningen av Zuckerbergs økosystem.

–De er i en utvikling nå hvor det for eksempel kan være de kommer til å produsere mobiltelefoner, forklarer Brøyn. Et navneskifte vil kunne bidra med å signalisere overgangen fra bare et sosiale medier-selskap, til et teknologiselskap.

Brøyn forteller at trykket rundt selskapet har vært stort fra flere kanter. Nedetiden som tok sted tidligere i oktober, store saker rundt personvern og sikkerhet har bidratt til en tåkete sky rundt selskapet forklarer Brøyn. Han mener det er klassisk timing at et navneskifte kommer nå, ifølge VG.

 

Bygge meta-universet

Det ble også kjent at selskapet vil opprette flere tusener av arbeidsplasser i Europa for å kunne skape liv til «meta-universet». Facebook ser på «meta-universet» som fremtiden for internettbruk, og blir beskrevet som et av nettselskapene som har mest tro på fenomenet.

 “So today, we’re announcing a plan to create 10,000 new high-skilled jobs within the European Union (EU) over the next five years. This investment is a vote of confidence in the strength of the European tech industry and the potential of European tech talent.”

–      Facebook via Facebook.com

Videre i uttalelsen skriver Facebook at ingen selskap vil drive og eie «meta-universet». I likhet med internett, vil hovedfunksjonen være åpenhet og interoperabilitet. Selskapet forklarer at planene vil kreve samarbeid på tvers av utviklere, skapere, andre selskap og beslutningstakere:

“As we begin the journey of bringing the metaverse to life, the need for highly specialized engineers is one of Facebook’s most pressing priorities. We look forward to working with governments across the EU to find the right people and the right markets to take this forward, as part of an upcoming recruitment drive across the region. And as Facebook continues to grow in Europe, we hope to invest more in its talent and continue to innovate in Europe, for Europe and the world.”

–      Facebook via Facebook.com

Virtuelle begivenheter

Nettgiganten Facebook forteller at de vil utvikle teknologi forankret i å bringe mennesker sammen. De forklarer at de vil styrke den menneskelige forbindelsen uavhengig av fysisk avstand og uten at man behøver å være knyttet til enheter.

Foto: XR Expo / Unsplash

Under arbeidet med denne nye teknologien, har Facebook kjøpt opp blant annet Oculus, et selskap som lager VR-briller.

“As we focus on helping to build the next computing platform, our work across augmented and virtual reality and consumer hardware will deepen that human connection regardless of physical distance and without being tied to devices.”

–      Facebook via Facebook.com

«Meta-universet» blir beskrevet som virtuelle møtesteder hvor man kan være kreativ og utforske nye ting med mennesker som ikke befinner seg på samme sted som deg. Man kan på denne måten møte venner, dra på jobb, spille spill, lære nye ting, handle varer og mer. Facebook vil også påpeke at dette ikke betyr at man skal være oftere på nett:

“It’s not necessarily about spending more time online — it’s about making the time you do spend online more meaningful.”

–      Facebook via Facebook.com